Instagramkonto kapat


I natt, klockan två, hade jag fått ett mejl från Instagram, visade det sig när jag vaknade. De hade registrerat misstänkt aktivitet på mitt konto som tydde på att det var kapat. 

Med i mejlet var en länk till en sida där jag skulle kunna återatälla kontot och välja ett nytt lösenord. Kollade Instagram. Där var jag utloggad från mitt ordinarie konto. Tillbaka till mejlet för att följa länken: Men nej. När jag klickade på länken kom jag till en sida som i och för sig fanns på Instagram.com (kollade detta noga för att utesluta att själva mejlet var en bluff) men som bara sa ”ogiltig länk”. Tänkte att eftersom mejlet sa att jag skulle öppna länken i ”web browser” så menade de möjligen via dator även om i och för sig iPhones Safari också är en webbläsare… Startade bärbara datorn (som tar en halv evighet på sig att starta) men inte heller där fungerade länken. Datorn frågade om jag ville ”logga in som halloj_inger” och när jag testade detta blev jag faktiskt inloggad där.
Tillbaka till mobilen. Provade att logga in där. Men nej. Fick felmeddelande att jag skulle klicka på länken för att byta lösenord. Det var bara det att den ”länken” var död. Så vad göra? Provade då ”logga in med Facebook” och då kom jag in i lösenordsbytaren innan jag var inne i Instagram som vanligt.

Teknikkrångel!

Undrar vem som kan ha kapat mitt konto? Det finns ju sådana där sidor och appar där du kan få statistik kring ditt konto på Instagram. Jag har provat ett antal genom åren. Undrar om det var någon av dem som kapade mitt konto?

Lite läskigt känns det. Och undrar vad för slags aktivitet Instagram registrerade på mitt konto mitt i natten?


#57 i #blogg100

3 kommentarer

Filed under instagram

3 responses to “Instagramkonto kapat

  1. ogamotoga

    Hm, var försiktig. 😐

  2. Håller med. Det är läskigt.

Kommentera

