Statistik för den här bloggen

Såg en fråga i en grupp på Facebook om statistik för resebloggar. Hur ska du räkna? Per vecka eller per månad? Frågan gällde den statistik som ska anges till samarbetsparter av olika slag: annonsörer, sponsrade inlägg, sponsrade länkar eller bjudresor till exempel. 

Själv har jag inte gett mig in på samarbeten än eftersom jag inte känner att jag har tid. Just nu fokuserar jag på annat runt bloggandet. Som att skriva och läsa blogginlägg och samtala kring bloggandet på sociala medier.

Men statistik är spännande och jag kollar ofta den statistik som wordpress.com förser mig med. 

En sak som är tydlig är att sedan jag gick med i utmaningen #blogg100, att publicera ett inlägg om dagen i hundra dagar, har statistiken gått ner. Jag vet inte om det mest beror på sjunkande kvalitet när jag skriver ofta eller om det beror på att jag får mindre tid att posta länkar till blogginläggen i olika sociala medier. Hur som helst såg jag samma mönster förra året. Jag tänker ändå försöka klara den här utmaningen. Det är lite det att utmana mig själv att skriva även när andan inte faller på som är utmaningen. Som en del i att utveckla mitt skrivande. Jag gör det alltså inte för att få fler läsare på kort sikt utan för att bli en bättre skribent på längre sikt. Om det sen fungerar så återstår väl att se.

En annan sak som är tydlig är att sedan bloggen nystartade på wordpress.com i maj 2011 så ökade antalet besökare och sidvisningar år för år till och med 2014. Sedan sjönk det tillbaka något. Tror på att det beror på att jag orkade blogga ovanligt sällan andra halvåret 2015. 

Men hur många besökare har jag då per vecka eller månad? Ja, det beror ju på vilken vecka eller månad jag ska räkna… Se diagrammen nedan. 


#59 i #blogg100

14 kommentarer

Filed under blogg

14 responses to “Statistik för den här bloggen

  1. Jag är verkligen ingen som annars är det minsta intresserad av siffror, knappt någons ålder i siffror :) Men bloggstatistik, det är andra grejer det! Det är vansinnigt intressant och jag följer min egen varje dag. Jag är ju också med i Blogg100-utmaningen och precis om förra året som jag är med har det betytt väldigt mycket för min blogg Lanclin, både innehållsmässigt och statistikmässigt. Märkligt att du får färre besök när du bloggar oftare. Det kanske är som du säger, att du inte hinner jobba lika mycket med spridningen då.
    /Linnea

    • Jag gillar siffror men är dålig på att komma ihåg dem. Men att studera och dra slutsater ifrån statistik gillar jag.

      Kul att du får fler läsare när du bloggar dagligen!

  2. Hehe, som lite kontrast kan jag konstatera att jag är sååå glad för mitt besöksrekord på 326 besökare på en dag… För mig har #blogg100 klart inneburit ett uppsving – nu har jag lite drygt 300 besökare per månad i genomsnitt. Har du något tips för hur man ökar sin läsekrets (jag har automatdelning till FB, Twitter och Tumblr)? Kul att hitta din blogg annars, ska kolla in dina tips kring bildredigering, flickr och sociala media lite närmare!

    • Automatladdningen till FB ska du nog ta bort. I vart fall om du inte får massor av gilla på dem. Får du få gilla sorteras nämligen dina framtida inlägg bort ur dina vänners flöden. Däremot att posta länkar i rätt grupper på FB är väldigt effektivt. Skriver jag om en tågresa så är en grupp för folk som gillar att resa med tåg en bättre plats än en grupp om resor allmänt som är bättre än en grupp för alla möjliga blogginlägg…

      Tänk lite ”what’s in it for them” snarare än ”what’s in it for me”. Alltså vem/vilka kan ha glädje eller nytta av att läsa ditt inlägg.

      Men på Twitter är automatladdningen ingen nackdel.

      Tumbrl har jag inte så där vet jag inte.

      • Tack för tips! Nä, inga massor av gilla. Gissar att jag kan posta manuellt i mitt eget flöde utöver i relevanta grupper?

      • Precis. Tänk bara på att inte länka till alla inlägg. Ett sätt är att lägga upp en FB-sida för bloggen så kan du länka till vissa inlägg därifrån istället.

      • Facebook är klurigt eftersom det har potential att dra hundratals eller tusentals läsare till enstaka inlägg men också ”gömma” undan inläggen helt beroende på hur du och dina följare interagerar.

        Jag gjorde missen att automatlänka till alla mina blogginlägg när jag var ny på FB. Mina vänner orkade inte läsa alla inlägg och vad jag inte visste då var att i och med att de inte interagerade tillräckligt ofta försvann länkarna helt ur deras flöden.

      • Gaaaagh! Komplicerat. Får väl skriva en FB-postning om det och hoppas att tillräckligt många av mina FB-vänner (som utgör majoriteten av mina läsare tror jag) fortsätter att hitta till bloggen. Skönt med proffshjälp!

      • Ja, det är nog en bra idé! :)

  3. Sedan jag startade bloggen här på WP har antal besök sjunkit drastiskt. På AB bloggen hade jag mycket bättre statistik siffror. Därför tappade jag sugen att blogga ett tag här inne ..man kände sig helt ensam i cyberspacet.

  4. Vad lustigt att besökarantalet går ner när du bloggar oftare! Det brukar ju vara tvärtom… men som du säger, det kanske har med spridningen i sociala medier att göra. Själv tycker jag att det är svårt det där med delandet i FB. Många gilla är förstås bra, men helst vill jag inte ha kommentarer där (eftersom jag vill ha dem på bloggen), men drar det också ner visningarna av inlägget?

Kommentera

