Kladdkaka med extra allt


Idag har jag bakat kladdkaka. Jag utgick från ett recept som jag hittade på nätet. I kväll är det Valborg och i år är det vår tur att stå för värdskapet. Kladdkakan ska serveras med både vispgrädde och vaniljglass som efterrätt efter middag, körsång, vårtal av Sven Melander och majbrasa här i Karlshamn.

Vi är tre familjer som turas om att vara värdfamilj för Valborg. Egentligen var det vår tur förra året men då smet vi iväg till England för en långweekend i London och Liverpool. Men i år blev det en vanlig korthelg istället för en lång. Och turen är vår. Nu när det är tur att det är vår. De andra kommer strax. 

Stefan och Uffe har vi känt sedan 1988 då de flyttade till Luleå för att plugga samtidigt som min oäkta hälft som då ännu inte hunnit bli det. Jeanette och Camilla lärde vi känna ungefär tio år senare när vi flyttade till Karlshamn. Även om de andra två familjerna inte bor i Karlahamn så bor de i alla fall i närområdet. Deras respektive barn har vi känt sedan de föddes 2004. Två par tvillingar som kom samma sommar. Att vi turas om att ha Valborg är sedan gammalt. Jag vet inte om någon minns när det började? 

Och idag har jag alltså gjort kladdkaka. Till det ursprungliga receptet la jag macadamianötter som jag la ovanpå kaksmeten innan kakan åkte in i ugnen. Sen tyckte jag att chokladkrämen blev för bitter. Kanske för att jag utgick från 70 procentig choklad (”pocenten, Helge!”) så jag drygade ut den med både smör och honung så att den blev lite lenare. Innan jag la på chokladkrämen delade jag kladdkakan i 12 delar för att ha detta gjort i förväg. Sist la jag på färska köpehallon med citronmeliss från våra egna rabatter här hemma. Nu är det bara att hoppas att kakan blev god. Resten av matlagningen återstår till största delen, men det blir nog bra det också, får vi hoppas.

Idag fyller också en mycket speciell person år. Du vet kanske vem det är? Just det! Min lillebror. Honom har jag grattat på Facebook och önskat honom en fin Valborg. Och detsamma önskar jag dig och alla andra! 

Uppdatering 1 maj: Det hade varit smartare att dela i bitar direkt efter att chokladkrämen lagts på, dekorera bitarna direkt och kanske lossa lite på dem någon gång under tiden som chokladkrämen stelnade. Som det nu blev så blev tårtbitarna ganska kvaddade…

#61 i #blogg100

11 kommentarer

Filed under Karlshamn, livet, mat, personligt, resor

11 responses to “Kladdkaka med extra allt

  1. Stefan

    Tack !
    Allt var gott och vi hade en jättetrevlig kväll. Ser fram emot Valborg 2019…
    Och instämmer, minns inte när vi började med Valborgs traditionenn men länge sedan var det !
    Hälsningar Stefan

  2. Jag

    Det var väldigt vilka fina hallon du köpte! Jag har just ansat hallonlandet. Jättefin bild!

  3. Pingback: 7 höjdpunkter (april 2016) | Halloj världen!

Kommentera

