Mitt liv som Ingemar Bergman


Nej, jag vet att jag inte är någon mästare på film. Och aldrig kommer att bli. Men det är kul att det är så lite av verktyg som behövs för att göra film numera. Och det är roligt att experimentera.

Allt du behöver använda för att göra och få ut små filmer på nätet är som du vet standardappar i mobilen. (Jag använder kameran i iPhone och iMovie.) Plus någon app för själva publiceringen: Instagram, Facebook, Flickr eller YouTube-appen.

Det är stor skillnad mot bara för några år sedan. Min första filmkamera skaffade jag när min första son föddes. Det var i december 2003. Egentligen skaffade jag då två. En digitalkamera som också klarade att filma små snuttar med låg kvalitet. Och en videokamera som sparar filmen på en slags minikasetter. De filmerna kunde med hjälp av en särskild port, som behövde installeras separat i datorn, importeras till ett särskilt program där filmsnuttar kunde klippas ihop. Det var roligt och lärorikt men svår och tidskrävande. Dessutom var det krångligt att bevara filmprojekten. De behövde brännas på CD och kunde sedan bara läsas i vissa CD-läsare. Svårt att göra film är det fortfarande. Även om verktygen har blivit mer lättillgängliga och enklare att använda.

Svårigheten ligger numera ”bara” i att berätta med klipp och kanske också prat och musik. Det blir för min del fortfarande mest lite stelt och taffligt. Men det är kul att försöka!

De flesta filmsnuttar som jag har lagt ut på nätet har jag publicerat på Instagram. Som den här från förra sommaren som fortfarande är min mest gillade video på Instagram.

My father and my sons in a boat.

A video posted by Inger Hansson (@halloj_inger) on

.

Eller som den här som är den mest visade: 

The very, very famous #körsbärsträden i #Kungsträdgården. ;) #cherryblossom #Stockholm

A video posted by Inger Hansson (@halloj_inger) on

.

Där har jag fortfarande bara möjlighet att posta snuttar på 15 sekunder. Instagram har ju annars börjat portionera ut möjligheten att posta klipp på upp till en minut. Men jag har inte fått den versionen än. Oftast blir det att jag postar oklippta klipp som är just 15 sekunder långa. Jag filmar med iPhonens kamera och väljer sedan vilka 15 sekunder jag vill posta. Men ibland klipper jag ihop flera sekvenser. Även när jag får möjlighet att posta längre klipp tror jag att jag kommer att hålla mig runt 15-29 sekunder för det mesta. Intresseklubben antecknar. Jag vet. :) 

På Flickr, Facebook och YouTube har jag bara postat enstaka klipp men de är då lite längre, nån minut eller så. Längre och längre. Nåja, det är ju en bit kvar till långfilmsformat…

Nån riktig strategi för vad jag publicerar var, vad jag vill uppnå med mina små filmklipp eller hur mitt filmiska uttryck ska vara har jag inte. Jag bara provar mig fram. Så mitt liv som Ingemar Bergman lär utebli. Men kul är det ändå.

#63 i #blogg100

Lämna en kommentar

Filed under appar, film, flickr, instagram, iPhone, sociala media, YouTube

Kommentera

