Långsiktig hållbarhet är det enda hållbara 


Hela mitt yrkesliv så här långt har jag jobbat med miljöfrågor på olika sätt. Jag har varit före min tid. Hållbarhet har framtiden för sig därför att utan hållbarhet blir det ingen framtid. Utan en levande planet blir det ingen ekonomisk tillväxt. Många har fortfarande inte insett det, men mänskligheten kommer att inse det förr eller senare. Måste inse det.

Det är en vacker morgon i maj, rapsfälten har precis börjat skifta i gult och bokskogarna har precis börjat slå ut. Under det utsprickande lövverket syns mattor av vitsippor. Och en och annan blyg viol sticker också upp bland fjolårslöven.  Jag har alltid älskat naturen och förstått dess värde. Det var därför inte så märkligt att jag kom att utbilda mig till miljöingenjör. För mig var det självklart att näringslivet skulle komma att behöva människor med miljökompetens. 

Men när jag väl hade min civilingenjörsexamen i handen visade det sig att det inte alls var så självklart. Det var tidigt 90-tal och plötsligt var det lågkonjuktur och det sista industrin tänkte på var att rädda miljön. De enda som överhuvudtaget anställde miljöfolk vid den tiden var de statliga myndigheterna. Och så kom det sig att jag började jobba som miljöbyråkrat snarare än miljöingenjör. Först på länsstyrelsen i Gävle. Sedan på motsvarande myndighet i Karlskrona. Där jobbade jag bland annat med de kommunala avloppsreningsverken och så småningom sökte jag mig över till de kommunala VA-verken. Kommunala vattentjänster, som det heter numera. 

Jag har kunnat hitta bra jobb, trots att jag valt att inte vilja bo i storstaden och trots att efterfrågan på miljöfolk varit lägre än utbudet. Ändå har det varit uppenbart att den typen av kunskap som jag fick med mig från högskolan inte är överdrivet efterfrågad. Många kurskamrater har, trots att de valde utbildningen för att kunna få jobba med miljöfrågor, hamnat i andra branscher. Där tjänar de nog i de flesta fall mer pengar än vad vi gör som kom att jobba med hållbarhetsfrågor av olika slag.

Fåglarna kvittrar i bokskogarna. Det är ingen tyst vår, tack och lov. Många av de värsta miljöproblemen som var aktuella när jag var ung är mindre av problem nu än då. Som utsläppen av klorerade organiska ämnen från massa- och pappersindustrin. Eller utsläppen av försurande svavel. Eller utsläpp av övergödande kväve från kommunala avloppsreningsverk och bilar. Samtidigt tillkommer ny kunskap och nya problem behöver lösas. Som läkemedelsrester och mikroplaster. 

Det största problemet av dem alla var dock känt redan då och dess effekter blir allt tydligare: utsläppen av växthusgaser och den därpå följande klimatkrisen.

Det vore fullt möjligt att jobba betydligt mer systematiskt och kraftfullt med miljöfrågorna och de andra hållbarhetsfrågorna. Mänskligheten kommer att inse att det behövs. Om inte annat så the hard way. Jag vet att jag bara har varit före min tid.

#64 i #blogg100

2 kommentarer

Filed under livet, miljö

2 responses to “Långsiktig hållbarhet är det enda hållbara 

  1. Det är ett stort och ibland svårt område för icke insatta att ta till sig. Jag gör vad jag kan, sopsorterar, köper mycket på loppis både möbler och ibland kläder, främst till lilla barnbarnet. Men jag har östrogen som jag vet kissas ut och skadar fiskarna. Men förhoppningsvis så ökar den allmänna kunskapen allt eftersom, och många bäckar små…

Kommentera

