Föräldrar som väljer att ta sina barn ur skolan för att resa gör oftast rätt


Jag har igår och idag sett på Twitter att det finns en viss bitterhet bland rektorer och lärare mot föräldrar som tar sina barn ur skolan för att resa trots att skolan avslagit ledighetsansökan. Även om jag själv hittills aldrig behövt göra så vill jag ta föräldrarna i försvar. Jag menar att med några få undantag så gör dessa föräldrar helt rätt. 

De flesta resor som görs av barnfamiljer görs naturligtvis på skollov. Men ibland funkar inte det. Det kan handla om födelsedagar, bokningsläget, ett visst evenemang på ett visst datum eller att föräldrarna inte alls har råd att ta med barnen på resa om inte de billigaste veckorna kan väljas. Det kan också ha att göra med hur föräldrarna kan ta ledigt från sina jobb. I Karlshamns kommun, där mina barn går i skolan tillåts max två veckors ledighet per läsår. De gånger vi har behövt söka om ledigt har de dagarna räckt så här långt. Men det gör det kanske inte alltid.

Att resa i väg trots att skolan inte beviljat ledighet kan naturligtvis ses som oförenligt med skolplikten om du väljer att se det på det viset. Om det handlar om en mycket liten andel av barnens totala skolgång ser jag det väl i så fall som en förseelse i nivå med att enstaka gånger gå mot röd gubbe eller köra för fort utan att någon trafikfara uppstår. Formellt är det fel. Men hur allvarligt är det? Och den som aldrig gått mot röd gubbe eller kört för fort räcker upp handen! 

Barn lär sig oerhört mycket av att resa. Språk och geografi till exempel. Naturvetenskap. Bara det att barnen tidigt får en insikt om att det finns platser där allting är helt annorlunda. Människor pratar andra språk. Vädret är annorlunda. Växterna och djuren. Maten. Religionen. Kläderna. Ja, vad du vill. Bara det är en viktig sak att bära med sig genom livet.

Vi har rest jorden runt med våra barn, visat dem Egyptens pyramider (det var mindre oroligheter där då i och för sig), tågluffat en kortare sväng i Europa. Vi har visat dem europeiska storstäder som London, Paris, Rom, Berlin, Prag, Madrid, Barcelona, Athen och Lissabon. De har åkt gondol i Venedig. Vi har sett fantastisk natur tillsammans med barnen. De har sett kaskelotter dyka i Nya Zeeland med delfiner som hoppar runt omkring. De har vandrat vid de fantastiskt vackra Plitvicesjöarna i Kroatien. Simmat med en haj på Fiji (okej det var en liten revhaj). Sett koraller och fiskar på Stora Barriärrevet där de även sett en jättesköldpadda gräva i sanden för att lägga ägg. Vi har besökt Uluru och Kata Tjuta i 46 gradig värme. Flera år i rad har vi åkt tåg från Blekinge till Lapplandsfjällen och ungarna älskar det. Det tar över ett dygn. De har också besökt ishotellet i Jukkasjärvi. Endast ett fåtal gånger har de behövt ta ledigt från skolan. Ett sådant tillfälle var för en generationsresa till Mallorca som påbörjades några dagar innan sommarlovet egentligen skulle börjat (bilden).

Det är inte nödvändigt för barn att resa utomlands för att utvecklas. Inte alls. Men om föräldrarna tycker om att resa och har möjlighet att prioritera i sin ekonomi så att det finns utrymme för resor så visst finns det all anledning att resa med barnen. Om sedan omständigheterna är sådana att en viss angelägen resa endast kan genomföras under pågående skoltermin. Ja, då är det en avvägning i varje enskilt fall. Och jag tror att de föräldrar som då väljer att genomföra resan i de allra flesta fall har tänkt igenom detta mycket noga med barnens bästa för ögonen.

#75 i #blogg100

17 kommentarer

Filed under resa med barn, Samhälle och politik

17 responses to “Föräldrar som väljer att ta sina barn ur skolan för att resa gör oftast rätt

  1. ogamotoga

    Helt rätt. Dina barn måste ha väldigt mycket i ryggsäcken och jag älskar att höra hur barn får uppleva världen. Min son reste en hel del med mina föräldrar när han var liten … hans erfarenheter därifrån visades tydligt när han berättade för kompisar som inte förstod något av hans berättelser. 😊

  2. Varför skulle det någonsin vara fel att ta sina barn ur skolan för att resa? Jag ser tre fördelar med att göra det 1) dels pga skolplikten. Någon annan (staten genom det demokratiska beslutet att ha skolplikten) anser sig ha rätt att styra över landets familjer genom att tvinga deras barn att gå i skolan. Det är märkligt att så få ifrågasätter detta. Det skulle vara annorlunda om barnet och familjen hade varit kunder och skrivit på ett kontrakt där de vill gå i skolan men så ser det ju inte ut. 2) man lär sig så himla mycket genom att utforska världen. Det går inte att göra det från ett klassrum och få skolor tar hela tiden med eleverna på utflykter till intressanta och lärorika platser så en resa är ett ypperligt tillfälle att kunna göra det. 3) det är psykiskt sett ohälsosamt att vara ifrån familjen så mycket som familjer i Sverige brukar vara idag. Det finns massor med studier som visar att barn med nära relationer till sina föräldrar får mindre psykiska problem. Under en resa är man ofta tillsammans mycket så det är ett perfekt tillfälle att tanka närhet! Jag säger detta i egenskap av en förälder som rest med sina barn i mer än ett år :)

  3. Håller med till 100%. Då Maxime började skolan i Oslo för 19 år sen så var det inte lika vanligt att vara ledig utanför loven. Men Maxime var det stup i kvarten för att resa med mig eller semestra med sin svenska pappa och syskon eftersom loven ofta låg olika veckor. Och eftersom det inte var så vanligt så var det aldrig tjafs on ledighet.

  4. Om dessa ”olovliga” resor förläggs till All Inclusive anläggningar, rutschkanor och Bamseklubbar (och mitt intryck är tyvärr att så ofta är fallet), så nej då gör föräldrarna inte rätt.
    En annan typ av resa, som du beskriver, där man lär och upplever, ger absolut mer än motsvarande tid i klassrummet.
    Jag och min dotter gjorde 2013 en fantastisk resa till Brasilien som gav henne upplevelser och erfarenheter för livet. Hon övade spanska, lärde känna människor som vi fortfarande har kontakt med och lärde sig massor om djur och natur.
    Men jag själv skulle inte gå emot skolans beslut. Vi tar inte ledigt ofta och när vi gjort det har jag alltid för-rekat med läraren innan bokning att det är ok. Och jag litar på vår fantastiska skola. Om man säger nej där är det med elevens bästa för ögonen.

  5. Här på Nya Zeeland ser inte skolan det som något problem alls med extra ledighet & det faktum att det finns så många immigranter gör det väldigt vanligt att barnen är borta från skolan tex 3-4 veckor i sträck under terminstid.

    Jag tror som Denandraresan.com skriver om den psykologiska hälsan hos barn så känns det här i alla fall i det område vi bor i om man jämför med Stockholm. Trots att vi ett höginkomstområde är det mycket vanligare med hemmaföräldrar av båda köneb eller deltidsarbetare. Barnen har kortare dagar utanför hemmet utan fritids generellt sett. På skolan är det alltid lugnt & respektfullt.

    Min son har lärt sig enormt mycket av sitt resande. Han dömer aldrig av utsidan & är öppen mot alla typer av människor, mot alla kulturer.

    • Intressant att det inte alls ses som något problem på NZ. Och skönt att få bekräftat att även din son utvecklats av att resa. Förstår inte riktigt varför den svenska skolan gör detta till ett problem.

  6. Fint inlägg! Om man reser med barnen och ser till att barnen lär sig något om natur, språk, kultur m.m. så är det fantastiskt! Att barnen måste ta igen de skoldagar de gått miste om antar jag ju att alla som reser med barn under en termin är införstådda med. Lyckas man ta igen dessa skoldagar ser jag inget problem alls, snarare tvärtom – barnen har ju då lärt sig ännu mer än de skulle ha gjort om de bara stannat hemma och gått till skolan som vanligt :) Och varje förälder kan antagligen själv avgöra hur mycket ens barn klarar av att vara frånvarande från skolan, om de är närvarande föräldrar som håller koll på hur barnens skolgång går och hur de mår i övrigt. Det finns säkert en del föräldrar som har dålig koll på hur barnen har det i skolan, och aldrig reser nånstans med barnen heller..

  7. Jag

    Inger. Det handlar nog inte om bitterhet utan om stress. Läkare och lärare är bland de mest stressade yrkesgrupperna i landet. Att gå mot röd gubbe är ditt ansvar men den som blir överkörd när du gör det är läkarnas och lärarnas ansvar. Och många krockar blir det för att folk tror att de är ensamma om det. När barnen är små har de en klasslärare som har full koll och max trettio barn. Högre upp är det många inblandade och väldigt många kontakter som ska tas om en elev är borta, även under de två veckorna de ”får” vara borta. Hur många ämnen har de? Klassföreståndarens ansvar att kolla upp med alla lärare om läxor och prov. Sen har en ämneslärare hundratals elever som ska ha betyg och hen ansvarar för att alla moment är genomgångna och alla prov är gjorda för att det ska finnas betygsunderlag eller att se till att eleven kan vissa moment för att kunna gå vidare i ämnet. Saknas Kalle och Igor och Mahmoud och Pernilla när läraren går igenom något nytt så måste de ju få genomgången när de är tillbaka. Likadant med proven. Det tar av resurserna i skolan, speciallärarnas timmar måste tas i anspråk när de bättre skulle behövas annanstans. Och så vidare. Det ställer till, hela tiden.

    Resor berikar, där håller jag med dig. Men försök se hur lärarnas arbetssituation ser ut också. De är sönderstressade.

    • Jo, jag förstår den aspekten. Men jag tänker att något har gått fel när all administration i skolan får stå i vägen för barnens inlärning.

      Skolans mål är att ge barnen kunskap och färdigheter. Om detta mål minst lika bra och oftast bättre uppnås genom att barnen tillåts resa så är ju någonting djupt fel om detta inte kan tillåtas av praktiska skäl.

      Jag har inga färdiga lösningar på lärarnas arbetssituation men jag är övertygad om att det hjälper i mycket liten utsträckning att barn avstår ifrån att resa.

  8. Jag

    Ja, skolan ska ge kunskap och färdigheter enligt läroplan och kursplaner. Som jag skriver går detta ganska lätt i yngre ålder att göra även utanför skolan men högre upp är det nog ofta som mycket missas om man är borta då och då. Det beror också på individen förstås och där har föräldrarna ett stort ansvar. Vad jag har förstått när jag har pratat med bekanta lärare är det ganska många föräldrar som har väldigt dålig koll.

    • Ja, gymnasiet och högskolan är ju nåt annat. Även om jag själv tågluffade under termin under högskoletiden… :)

      • Jag

        Jag menar inte högskolan, där har ju föräldrarna inget att säga till om längre. Men högstadietiden är en viktig period.

      • Jag vet inte hur högstadiet är nuförtiden, mina barn är inte där än. Förskolan har jag upplevt som fantastiskt bra, lågstadiet som ganska meningslöst och mellanstadiet som bra. Det varierar säkert mellan olika skolor. Rent allmänt tycker jag att det är fantastiskt att alla barn har rätt till gratis utbildning i Sverige och att det är något vi ska vara rädda om. Men ibland kan jag tycka att det blir för mycket regelstyrning, som när eleverna inte kan få ledigt för att resa.

      • Jag

        Vi har rätt till gratis utbildning – men är det enda landet i världen numera där skolor får vara vinstdrivna. Det fria skolvalet har ökat segregationen.

        Jag tror att det beror på omständigheterna om man får ledigt, det är nog inte hugget i sten. En planerad ledighet med ”läxor” o.dyl. är bättre än om man bara ”tar” ledigt.

  9. Pingback: Åsikter om föräldrar som tar barnen ur skolan för att resa | Halloj världen!

  10. Pingback: 7 höjdpunkter – maj 2016 | Halloj världen!

Kommentera

