Nytt videoklipp på YouTube – Stenshuvud på Österlen och två caféer

Försommar i nationalparken Stenshuvud med nyutslagen lövskog och massor av olika blommor. Och inte minst havet och den vackra stranden. Därefter två olika caféer i trakten att välja på. Annorlunda vid Stenshuvud och Stinas Café vid Kiviks musteri.

Jag har just lagt ut min tredje film på YouTube. Den här gången handlar det om en utflykt till Stenshuvud på Österlen: 

Filmen är inte tänkt att ses som en dokumentation av just den utflykt som vi gjorde för en vecka sedan utan mer ge en känsla för vad du kan få uppleva om du gör en utflykt. Alla klippen kommer därför inte kronologiskt. Vi besökte till exempel kaffestugan Annorlunda innan vi promenerade i själva nationalparken. I filmen kommer det i motsatt ordning.

Du som följer mig på Instagram eller på Facebook har nog sett en del av klippen i filmen förut. Filmklipp når så många fler när de publiceras på Facebook och Instagram jämfört med på YouTube. En av filmerna om Stenshuvud som jag har lagt ut på den här bloggens sida på Facebook har fått otroliga 3 800 visningar! 

Att lägga ut film på YouTube kommer aldrig ens i närheten av de siffrorna. Inte ens i samma härad. Inte i samma världsdel, faktiskt. 

Men som jag uppfattat det bevarar YouTube kvaliteten (upplösningen) bättre och dessutom blir det då möjligt att dela materialet här på bloggen. Dessutom känns det mer okej att publicera lite längre filmer där. Filmen ovan är tre och en halv minut. De klipp från utflykten som jag publicerat på Instagram och Facebook är mellan 15 sekunder och en minut vardera. 

Men oj! Vilken tid det tar att göra dessa små filmer. Och ändå gör jag dem direkt i en app i mobilen (iMovie). Och lite taffligt blir det. Men jag är ju verkligen nybörjare. Så det får jag försöka leva med. 

#76 i #blogg100

2 kommentarer

Filed under film, resa med barn, resor, YouTube

2 responses to “Nytt videoklipp på YouTube – Stenshuvud på Österlen och två caféer

  1. Vad duktig du är! Jag köpte mig en Progo kamera, men oj vilken tid det tar att fixa ihop filmerna. Jag har gett upp.

    • Det som är bra med att filma med iPhone är att du kan klippa ihop filmerna i telefonen när du har en stund över. Det blir inte så proffsigt, kanske, som om du sitter vid datorn. Men det är lite lättare att det alls blir av. :)

Kommentera

