Nya Zeeland? När Norge ligger så nära?


Varför ska du resa till andra sidan jordklotet för att se ett land som ser ut precis som Norge? När Norge ligger så mycket närmare? Jag tillhörde länge dem som resonerade precis så. Det är när jag sitter på tåget till jobbet och lyssnar på en podd och hör en svensk kvinna som heter Helena berätta om hur hon vandrade ensam genom hela Nya Zeeland som jag kommer att tänka på hur det kom sig att just Nya Zeeland blev ett av de länder vi besökte när vi åkte jorden runt, hela familjen.

Jag tror att det började 2001. Innan barnen fanns. Jag och älsklingen gjorde en resa till Söderhavet. Mellan  Los Angeles och Cooköarna och tillbaka från Samoa till LA flög vi med Air New Zealand. De visade så fantastiskt fina reklamfilmer om Nya Zeeland som resmål på flyget. Jag tror att det var där någonstans som ett frö började gro om att Nya Zeeland kanske inte alls är så likt Norge som ryktet säger. 

När jag sedan la upp rutten för en jordenruntresa där vi vuxna ville återse Söderhavet tillsammans med barnen och dessutom besöka Australien kändes det naturligt att passa på att svänga förbi NZ när vi ändå var i krokarna. Och så kom det sig att vi hamnade där i november 2008. 

Påminner det då inte om Norge? Ja. Jo. Till viss del. Där är hav och berg så att det räcker och blir över. Och där finns både smörblommor och gråsparvar, precis som här hemma. Men där finns också ormbunkar höga som palmer, kokheta, bubblande och svavelosande källor, böljande kullar med betande får i brittisk stil, en återuppbyggd stad i Art Deco-stil, en miljonstad med världens största polynesiska befolkningen i en och samma stad men som ändå inte är huvudstad och en huvudstad som heter stövel. Där finns också valar, delfiner och väldigt turkost vatten. Och vädret är ganska annorlunda med två-tre dagar mulet följt av två-tre dagar sol. Det växlar mycket mer än här hemma. Solen tar mer men havet är kallare. 

När vi var för att klippa barnen i Christchurch, men den minsta vägrade, så pratade vi med frisören om hur Nya Zeeland och Europa är olika. Han hade bott i Frankrike och tyckte att nyazeeländarna är mycket mer ”casual”  jämfört med européer. Vi tyckte nog att skandinaver är ungefär lika som kiwisarna i det avseendet. En annan sak som framgick är att de gärna skrattar åt ”typical northern hemisphere perspective”  på olika företeelser. Som julen, till exempel. Nya Zeeländarna anser sig dessutom ofta bo i världens mest moderna land. Och det stämmer väl till viss del. De är ofta först med olika saker. De var till exempel först ut med rösträtt för kvinnor. Samtidigt har de fortfarande inte insett fördelen med att isolera hus. Är det mulet ute så är det kallt och ruggigt även inomhus. Inget konstigt med det, tydligen.

Så sammanfattningsvis: Har du aldrig varit i Norge kan du ju för all del börja med att besöka det landet. Men det är ändå ingen ersättning rakt av för att besöka Nya Zeeland. Där finns en annan annan dimension som har mycket att göra med att landet faktiskt ligger på andra sidan jordklotet. Solen rör sig till exempel moturs på himlen. (Det blir ju lite fel att säga ”motsols” här.) Och stjärnhimlen är en annan än den vi känner igen hemifrån.


#79 i #blogg100

3 kommentarer

Filed under resa med barn, resor

3 responses to “Nya Zeeland? När Norge ligger så nära?

  1. Jag hade trott att vi skulle resa till NZ jut i år då mina grannar i Kuala Lumpur skulle flytta hem till Wellington i år.. Snops, så flyttar de nu i juni till USA istället. Jag vill gärna resa dit men som du skriver, vi har mycket fin natur omkring oss. Jag har egentligen så stort behov att resa för att se berg och hav, för det har jag nog sett tillräckligt av i livet. Däremot intresserar mig landsbygden där och de goda vinerna som finns i landet.

    Jag tror att vi fotfarande har mycket att uppleva i våra närområden, jag ska själv bi bättre.

  2. Tack för poddkärlek ;)
    Jag resonerade så först EFTER att jag varit i nya Zeeland och kom så till Norges fjordar 5 år senare (!) i förra veckan. Ja, de var fantastiska – men som helhet är det absolut inget som innebär att en resa till NZ är ”onödig”. Fantastisk land på alla sätt och vis.
    Och Helenas vandring – wow!

    • Det är så länge sedan jag var i Norge. Det är ett underbart vackert land och jag hoppas komma dit fler gånger även om inget är planerat just nu. Men. Jag tror att de många liknelserna mellan NZ och Norge gör att många uppfattar NZ som ett mindre intressant land att besöka än vad det faktiskt är. Ändå förstår jag jämförelsen. För det finns ju likheter. :)

Kommentera

