Åsikter om föräldrar som tar barnen ur skolan för att resa

Rektorer och lärare på Twitter har i jämförelse med  personer som gillar att resa och är aktiva på Facebook helt olika åsikter om föräldrar som tar barnen ur skolan för att resa. I alla fall i det här exemplet.

Det började med en rektor som skrev på Twitter: ”Varje gång jag avslår en ledighetsansökan föranmäler föräldrarna bara frånvaro och åker ändå. Vad är detta för teater jag deltar i?”

Rektorn heter Dennis Hjelmström och han jobbar i Danderyds kommun. 

Han fick många reaktioner på detta, mest från lärare och andra rektorer. I princip alla tyckte att dessa föräldrar gör fel.

Själv valde jag i det läget att bryta mot en av interners grundlagar. Den som lyder ”säg aldrig emot någon på Twitter”. Jag höll nämligen inte med om att dessa föräldrar nödvändigtvis gör fel. Jag skrev att jag också mycket väl skulle kunna göra så. Och dessutom att mina barn i och för sig inte hade börjat skolan när vi åkte jorden runt på 79 dagar. Men att de på den resan lärde sig mer än på ca 2 år i skolan.

Någon som heter Catharina undrade vad det lär barnen. Jag svarade: ”Språk, geografi, att klimat och natur varierar, förståelse för och kunskap om andra kulturer…”

Men det var inte detta som intresserade Catharina: ”Resa under terminen trots att läraren säger nej var det jag syftade på.”

En rektor som heter Semira hakade på ”Trist inställning till skolan, och till hårt arbetande lärare. Skolplikten ska respekteras!”

Jag försökte förklara mig utan att få något som helst medhåll. Däremot var det många som gillade Semiras tweet om min påstått trista inställning till skolan.

Jag brydde mig inte ens om att i detta sammanhang nämna att jag läst Malas bok högt för min minsting och därmed rimligen knappast har någon ”trist inställning” till skola i största allmänhet. (Malala är hon som fick Nobels fredspris som 16-åring för att hon stod upp för alla barns rätt att få gå i skolan.) 

Däremot skrev jag ett blogginlägg där jag på andra sätt utvecklade mitt resonemang kring varför det kan vara rätt av föräldrar att ta barnen ur skolan för att resa

Inte heller då fick jag något medhåll på Twitter. Rektorn som heter Dennis skrev:  ”Ja, jag har för länge sedan förstått ditt perspektiv som är en personlig betraktelse mer än något annat.”

Bara en personlig betraktelse? Fanns det verkligen inga andra som såg saken ur samma perspektiv som jag? Jag tog mig för att fråga i en grupp på Facebook för personer som gillar att resa. Och äntligen fick jag medhåll. Massor av medhåll även om det fanns några röster som mer höll med rektorerna. Sagt på Facebook om föräldrar som tar barnen ur skolan för att resa:

Karin: ”Kanon! Tänk vad dom lär sig om livet och andra människor och kulturer. Vad lär du dig i skolan? Lär du där ur du tar ett huslån? Lär du dig att lägga upp en budget över dina levnadskostnader och framtid? Lär du dig rädda liv genom HLR? Bara onödiga saker! Nej, klart skolan är bra. Men nu när jag är vuxen och levt ett långt liv inser jag man tyvärr inte lärde sig om ”livet” i skolan!”

Jag: ”Det där är så klokt! Självklart ska skolan vara studieförberedande och lägga grunden för olika saker. Men de färdigheter som behövs för att klara livet borde vara viktigast av allt!”

Ingemar: ”Det är det som blev resultatet av kommunalisering, kommunpolitikerna skulle göra självständiga goda medborgare av ungarna istället för att lära dem det livsviktigaste, lära dem läsa, skriva och räkna. För att klara livet får komma när man blivit lite äldre. Jag är 72 år och har lärt mig det mesta om att klara livet utan en massa flum.”

Agnetha: ”Helt rätt! Den livserfarenhet barnen får är ovärdelig.haft mina barn i skola i thailand, och kommer definitivt göra om det!!”

En annan Karin: ”Jag har bott i Thailand i 2 år som vuxen och ångrar att jag kanske inte gjorde mer när barnen var mindre. Bodde där själv med sambo.”

Yvonne: ”Dagens skolor ger ändå inte all den kunskapen barnen behöver så tycker det är bra att barn får resa de lär sig mycket av sånt de aldrig kunnat hämta från skolböcker.”

Sanne: ”Kanon 👍🏻”

Emma: ”Dessa underbara människor är mina vänner, helt rätt:
http://www.news.com.au/travel/travel-advice/travellers-stories/i-quit-my-highpaying-dream-job-for-a-year-of-travelling-around-south-america/news-story/b07f7e1bd5f9d1c20f22889f0e2c415e

Jag: ”Följer honom på Insta nu. ✨👍✨”

Emma: ”De är helt fantastiska människor, och deras döttrar är otroligt smarta!
Det är så lätt att bli fast i ”The rat race” och glömma bort vad som egentligen är viktigt i livet. 💖🌎”

Sandra: ”Håller med dig Emma! Skolan är ju uppbyggd på att barnen ska skolas in i pluggandet ”ett bra jobb”. Försöker göra allt för att världsskola mina barn istället för det traditionella. Så glad jag hittat rätt plattform för det!”

Glenn: ”Oansvarigt. Ja, barn skall se världen men att beröva dem utbildning är lika intelligent som att vara emot vaccinering. Mina barn har varit i sin mors hemland i långa perioder men att ta dem bort från en utbildning är inte bra”

Emma: ”Läs artikeln jag postade ovan. Barnen kan läsa på distans och i en viss ålder gör ett år ingen skillnad för barnens utbildning.
En barndoms vän spenderade ett år i Samoa (där hon studerade på den lokala skolan förvisso), hon gör nu sin Masters på Berkley Uni i USA. Otroligt smart och förstår sig på olika kulturer bättre än någon annan tack vare den upplevelsen!”

Glenn: ”Jag håller med dig. Det har varit mycket värdefullt för mina barn att uppleva livet och kulturen i en annan världsdel under en längre tid. Men att ta dem helt utanför en bra utbildning är dumt enligt mig.”

Emma: ”Precis! Och med dagens teknik med iPads, online klassrum osv är det inga större svårigheter att plugga. Mest disciplin och att man som förälder måste vara mycket mer aktiv i sitt barns studier. Men det går om man vill!”

Ingela: ”Jag tror att barnen lär sig mera utanför skolan, så som skolan ser ut idag med lek på timmarna. tror nog att barnen lär sig mera att få resa.”

Agnetha: ”Utbildning kan de få nångons annans än i Sverige..”

Ingela: ”Troligtvis bättre utbildning såsom de ser ut i Sverige idag.”

Börje: ”Jo, dom gör oftast det som är rätt! Dom har koll, vet vad som gäller! Vad kan då vara bättre förebilder för barnen,starka o trygga föräldrar!”

Irene: ”Ok att ta ledigt bara inte föräldrarna kräver att det är skolan som ska läsa ifatt med barnen.”

Gill: ”Har själv åkt Thailand och Philippines 1 månad under jul o nyår. Det mina barn har upplevt går inte att lära sig i skolbänken. Tyvärr har dom inte fått ledigt men jag har valt att åka ändå. Det ända som hänt när man kommit hem är att barnen fått lite att ta igen i efterskott. Ångrar inte en sekund mitt val. 1 månad med kvalitetstid där vi alla kan vara tillsammans dygnet runt och uppleva allt som inte finns hemma är guld värt.”

Sanne: ”Håller med dig Gill. Har också varit borta mycket från skolan pga att vi rest. Jag är mer allmänkunnig ån många andra i min ålder. Hamnade inte efter i skolan och det jag såg och upplevde bland annat i Indien och Filippinerna borde uppskattas som dubbel kunskap.”

Jag: ”Så roligt att få ett vittnesmål från någon som själv varit ledig från skolan som barn. Och extra roligt då, att du förstärker min uppfattning i den här frågan. :)”

Christian: ”Jag måste säga att jag respekterar dessa föräldrar enormt mycket. Det är så rätt och faktum kvarstår att livet är till för att levas och en del av livet är lärandet. Inget kan motivera och inspirera inlärningen som händelser och aktiva sinnen till ny kunskap.

Jag gjorde själv en film om en liten utflykt vi gjorde förra veckan. Absolut inte i närheten av det språng familjen gjort men den löper i samma anda att skapa äventyr, lära och utforska. Jag insåg inte för ens efteråt vilket intryck filmen gjorde på mig själv.
Så när jag såg ditt inlägg. Liksom Emmas vänner där så blev jag riktigt glad över att fler börjar inse värdet. Givetvis ska aldrig skolan falla bort då skolan är passet till jobb och självförsörjning. Men skolan bör absolut korrigera innehållet i vad som lärs ut.

Fick jag tipsa så vore entreprenörskap, ledaregenskaper och personligt utveckling börja redan i 1an..
Men det kanske bara är jag!

Oavsett, bra inlägg och AMEN till budskapet! We like :)”

Elisabeth: ”En svår fråga detta. Eftersom jag jobbat som lärare i snart 40 år är jag lite kluven. Ja, det är absolut bra och berikande på alla sätt att resa med sina barn! Ger en stor personlig och berikande utveckling. Nej, det är fel att ”resa ändå” om man fått nej från skolan till önskad ledighet. Egentligen förstår jag inte riktigt varför skolan säger nej men om så är fallet och man väljer att ändå resa ger man sina barn signalen att man struntar i skolans regler och beslut! Man gör som man vill och anser sig stå över regler och fattade beslut, vilket jag inte tycker är så bra att lära sina barn. I ett inlägg här ovan står det att barn i skolan idag inte får lära sig t ex HLR, hur man gör upp en hushållsbudget etc, vilket jag inte håller med om. Kanske det är så i vissa skolor men långt ifrån i alla! Personligen ger jag alltid ledighet till elever som ska ut och resa men de får då arbetsuppgifter med sig, t ex att skriva dagbok om vad de upplever, skicka vykort till klassen från de länder de besöker och andra uppgifter, de får trots allt en extra ledighet som inte deras klasskamrater får.”

Jag: ”Ett utmärkt förhållningssätt. Angående att bryta mot regler så är det ju aldrig bra och jag tror att det alltid ligger med i vågskålen när föräldrar fattar de här besluten. Samtidigt hade det inte behövt brytas mot regler om bara alla lärare och rektorer resonerade som du. 👍”

Gill: ”Har rest varje/vartannat år. Har 5 barn som jag rest själv med. Om jag ska planera resa efter skolan så skulle vi kanske kunna ta oss till ex Spanien elle grekland för en dyr peng. Där skulle det bara bli sol o bad. Har valt att åka runt i Asien. Köpt flygstol för ca 4.500 per person. Bott billigt och ätit billigt. Mina barn har varit med i norra Thailand där vi har en familj som vi alltid skänker kläder till. Ätit många konstiga maträtter. Sett hur fattiga människor bor o lever och fått en bred syn på människan i världen. Dom har simmat med delfiner o snorklar i blått vatten. Att man sen ”inte beviljar ledighet” gör inte att jag visar att jag struntar i regler.”

”Att ha 5 barn själv är inte så lätt. Så att få den tiden tillsammans för hela våran familj närmare varandra. Inte alla måsten som man har hemma. Att äta frukost middag bada shoppa tillsammans. Dela rum o sängar. Utan gnäll. Ångrar inte en sekund av våran kvalitetstid. Nu har barnen hunnit bli mellan 14-23. Sista året var det bara 3 barn. Dom äldre blev av med sitt studiebidrag men det var det värt.”

Jag: Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter. Stärker min hypotes. :)

Kalle: ”Det får man inte göra i Sverige”

Jag: Får inte. Det är mycket du inte får göra. Gå mot röd gubbe till exempel. Läs gärna vidare om det resonemanget i mitt blogginlägg: https://hallojvarlden.wordpress.com/2016/05/14/foraldrar-som-valjer-att-ta-sina-barn-ur-skolan-for-att-resa-gor-oftast-ratt/

Peter: ”Vansinnigt svårt att välja sida. Alldeles för många faktorer som spelar in. Dels handlar det ju om att visa att man följer skolans regler, och hur mycket man än önskar att det inte syns att man bryter mot dem så är det precis det man gör om man åker utan skolans godkännande. Sen har vi individuella faktorer. Barn som kanske behöver mer tid i skolan än andra. Det kan handla om inlärningssvårigheter, koncentrationssvårigheter samt bara ett behov av tiden där för att passa in med övriga i klassen av andra orsaker. Många föräldrar kan tycka då att ”men eftersom mitt barn inte har något sånt så…” och det är väl ett av de vanligare tankesätten hos barn med någon form av särskilt behov. Ignoranta, okunniga, eller bara blinda, föräldrar.

Ett tips, fråga läraren. Om denne kan säga att ”Jo, men det verkar bara gå fint i skolan och ditt barn visar inga tendenser på att hamna efter.”, ja då är det inte ett lika stort problem att bryta mot skolans regler och ta ett par dagar ledigt utöver den godkända tiden. I annat fall, nej, ingen ”bonnpermis”. Tar man det ändå i det fallet så säger magkänslan att man är en potentiellt ganska kass, korkad och egoistisk förälder.

Försök se skolan lite som ett jobb. Om du inte får ledigt från jobbet kanske du bör förhandla med läraren istället för att bara sticka? Elisabeth här ovan beskrev det ju grymt bra. Att få med sig lite uppgifter etc är ju en vettig kompromiss. Läraren vet ju dessutom förmodligen mer om det är något särskilt just ditt barn kan ha extra stor nytta av att träna på under resan.”

Bilden ovan är från Rio de Janeiro under ett jullov. Så där var det inte fråga om någon olovlig frånvaro.

#80 i #blogg100

1 kommentar

Filed under resa med barn, resor, Samhälle och politik

One response to “Åsikter om föräldrar som tar barnen ur skolan för att resa

  1. ”Försök se skolan lite som ett jobb. Om du inte får ledigt från jobbet kanske du bör förhandla med läraren istället för att bara sticka?” Om skolan skulle ses som ett jobb skulle det vara frivilligt och barnen få betalt.

Kommentera

