Film för sociala medier – min strategi 


Titta på skärmdumpen ovan. En liten filmsnutt från en familjeutflykt i naturen har fått 4500 visningar på Facebook. I min värld är det mycket. Jättemycket. Idag tänkte jag berätta lite hur jag tänker kring film i sociala medier. 

Jag skrev ju igår att sociala medier ibland börjar kännas som en del av ekorrhjulet. Men det gäller inte film! För mig känns det både nytt och roligt. 

Många menar ju att rörlig bild är något som kommer mer och mer i sociala medier.

Men hur använder du som privatperson och/eller bloggare möjligheten att dela film bäst? Det finns det nog inga entydiga svar på, i och för sig. Men jag kan dela med mig av hur min strategi ser ut just nu:

Instagram: Korta filmer 3-20 sekunder

Den här bloggens sida på FB: Något längre: 20-60 sekunder

Vare sig på Insta eller FB finns det anledning att överarbeta med text och ljudpålägg. Har fått intrycket att den här publiken uppskattar om det inte är för bearbetat.

Länken till filmklipp på bloggens FB kan sedan också kopieras till olika grupper på FB. Rätt klipp till rätt grupp! ”What’s in it for them” snarare än ”What’s in it for me”.

YouTube: 1 min ->

När jag har mer material att tillgå kan jag lägga upp klipp även här. Dessa bearbetar jag lite mer med texter och röstpålägg och bakgrundsmusik. De når inte särskilt många i nuläget men jag tycker ändå att det är kul att prova:

Mina små minifilmer klipper jag ihop direkt i mobilen med appen iMovie. Jättesmidigt! 

#86 i #blogg100

2 kommentarer

Filed under Facebook, film, instagram, sociala media, YouTube

2 responses to “Film för sociala medier – min strategi 

  1. ogamotoga

    Aha … tack för tipset. Det ska jag prova. Fast jag kör ju Magisto … men det blir ju inte det samma, det programmet slänger ihop allt av de bilder/filmer man valt. Men det är kul. 😄

  2. Jag vet inte. Jag känner att jag har inte tid att kolla på filmer även om de är korta.
    Blir extremt irriterad när varje tidningsartikeln direktstartar med film dessutom.
    Så 95 % hoppar jag över filmer.

Kommentera

