Jag tycker att Kerstin kan kamma sig! 


Kerstin skrev en kolumn om en kvinnlig minister och tyckte att ministern borde skaffa sig en borste (och puder). Själv tycker jag att det är du som kan kamma dig, Kerstin! 

Igår hade vi besök här hemma. Samtidigt kunde jag inte låta bli att lägga märke till att det på sociala medier pågick en debatt om en kolumn i en kvällstidning så som det ofta pågår debatter om kolumner i kvällstidningar. Känslorna gällde vad en kolumnist som heter Kerstin skrivit om en kvinnlig ministers utseende.

Jag länkar inte till artikeln eftersom jag anser att den fått fullt tillräckligt många klick redan.

Två läger uppstod (som vanligt). De som anser att Kerstin har fel och de som anser att hon har rätt.

Jag anser att på sätt och vis har båda lägren rätt men håller framförallt med de som anser att Kerstin gör fel när hon skriver som hon gör. Inte fel i någon juridisk mening som brott mot tryckfrihetslagstiftningen eller så. Men moraliskt fel.

De som försvarar Kerstin gör det utifrån tesen ”utseende har visst betydelse även om vissa idealister önskar att det inte vore så”. Och det har de så klart rätt i. Jag har själv varit, och är nog fortfarande, en sån där idealist som önskar att utseendet inte skulle ha någon betydelse. Eller i vart fall mindre betydelse än vad det har. Men under min livstid har det varit tydligt att utvecklingen gått åt motsatt håll. Jag som hänger mycket på Instagram och reser så mycket jag kan har ju inte kunnat undgå selfie-trenden. Även om jag inte gillar den. Jag kan inte se att den bottnar i något annat än just en tilltagande utseendefixering. Det pratas i vår tid mycket om megatrender som globalisering, urbanisering, individualisering och digitalisering. Jag har aldrig sett någon sätta upp utseendefixering på samma lista men skulle faktiskt vilja påstå att trenden hör hemma där. Precis som övriga megatrender är det något vi kan tycka vad vi vill om men som vi också rimligen måste förhålla oss till. Så långt har Kerstin alltså rätt. Men om hon nöjt sig med att skriva om allmänna principer runt detta ämne hade hon inte fått många klick. Så då väljer hon att ge sig på en namngiven kvinnlig (typiskt!) minister istället. För se! Då rasar klicken in.

Och det är ju här hon gör fel. För precis som hon själv skriver är det mobbing. När en grupp (och Kerstins avsikt är så klart att leda just en grupp – hon vill ju så klart ha många klick och mycket medhåll) hackar på en person för hennes utseende så är det inget annat än just mobbing. När hon dessutom väljer att hacka på just en kvinnlig minister så sänder det också ut signaler. Och här är ju Kerstin helt fel ute i sin krönika. Det är därför hon helt enkelt kan gå och kamma sig! 

(Och den som eventuellt inte känner till uttrycket ”kamma dig” kan googla det.)

#90 i #blogg100

2 kommentarer

Filed under media, Samhälle och politik, sociala media

2 responses to “Jag tycker att Kerstin kan kamma sig! 

  1. ogamotoga

    Tycker att hoppa på andras utseenden är det dummaste man kan göra. Tycker det är ont och elakt, alla ser vi olika ut … och jag håller med dig. Ibland kan jag undra, hur kan vuxna människor säga att mobbing måste stoppas i skolor, bland barn … men jag undrar vilka som är värst. Tycker vuxenmobbing är mer och större, elakare och barnsligt. De kanske ska börja med sig själva och titta sig i spegeln. Är de så ”goda” som de tror att de är när de hoppar på andra vuxna? Och sedan samtidigt tycka att mobbing i skolor är sååå hemskt, de gör ju likadant själv.
    Nu menar jag inte att man ska ignorera mobbing i skolor, det bör få ett slut.
    Mobbing bland barn och vuxna är fruktansvärt. Har aldrig förstått mig på det där om jag ska vara helt ärligt. Så onödigt och dumt, och vad vinns på det? :-/

  2. Utseendet ska inte spela nån roll, allas röst ska vara lika mycket värd att lyssna på och ändå går utvecklingen åt andra hållet, så som du säger. Det är oroväckande ur ett demokratiperspektiv, både på hög och låg nivå. Risk finns att det är många likes som ger makt och inflytande.

Kommentera

