Mitt problem



Mitt problem är inte att jag är för långsam eller att jag helst vill göra en sak i taget. Ibland kan det kännas som det. Men så är det inte. Eller jo, om jag ska vara ärlig så vill jag helst göra en sak i taget. Men oftast är det inget problem. Och jag har oftast en bra balans mellan noggrant/långsamt och snabbt/slarvigt. Good enough är för det mesta bra nog. Och nu skulle jag väl helst stanna där. 

Men låt oss för en gångs skull prata om mitt problem. Det att jag följer för många på Instagram. Att jag har för många sociala medier igång samtidigt. Att jag bejakar alla projekt som alla drar igång på jobbet och därtill i värsta fall drar igång några egna. Att jag vill hjälpa barnen mer med deras läxor, motionera tillräckligt mycket, läsa fler böcker, lyssna mer på poddar, läsa fler bloggar, kolla fler YouTubeklipp, följa ännu fler på Instagram, dra igång ännu fler konton på sociala medier, vara mer ute i naturen, särskilt nu när det är sommar, fotografera mer med systemkameran, köpa nya objektiv och annat kul, se till att få mina gamla diabilder inskannade till digitalt format, fixa mer med mina små odlingar och för att inte tala om att min bucket-list med platser jag vill hinna besöka innan jag dör fortfarande växer fortare än jag hinner bocka av resmål. Att den tågluff som vi skulle göra i sommar blev en billuff därför att jag ville få med så många resmål och att den bilturen ser ut att bli olidligt många timmar i bilen. Särskilt för barnen. Lite som den där gången när jag, sambon och min pappa skulle gå en kvällspromenad till Kebnekajse. Och så detta lilla att jag vill hinna både se och rädda världen innan jag dör. Eller i vart fall dra ett riktigt stort strå till stacken. Och därtill alla ögonblick jag vill stanna upp och fånga med mobilkameran eller paddan. Som de här rosorna som jag fångade på väg mellan jobbet och simhallen i Kristianstad tidigare ikväll. Och så vill jag ju hinna stanna upp och lukta på rosorna också.

(Städa, tvätta, stryka, handla kläder, sortera och kasta borde jag också ha ambitionen att göra mer av, men jag har så hjärtligt svårt för att acceptera termodynamikens andra huvudsats att jag bara inte tar in att det där också måste göras. Sånt planerar jag aldrig för men det har en tendens att pocka på ändå. Då och då. Inte så ofta som det nog borde.)

Mitt problem. Är. Att jag vill för mycket. 

(When will I ever learn?)

#99 i #blogg100

3 kommentarer

Filed under livet, personligt

3 responses to “Mitt problem

  1. Känner igen det där. Man vill ju liksom göra allt… men det är svårt. Vi har precis tagit bort en av våra sociala medier (Pinterest). Det blev för mycket helt enkelt…

    • Pinterest sorterade bort sig själv nästan innan jag hunnit börja här. Jag hann helt enkelt aldrig med. Under senaste året har jag även ”tappat bort” Flickr och använder appen nästan bara för back-up numera, vilket jag tycker är tråkigt. Men det går helt enkelt inte att hinna med allt jag vill…

  2. Känner också igen mig. En minidellösning är att kombinera poddlyssnande med tvätten, badrums- och köksstädningen, matlagningen, promenerandet. Då kan jag till och med börja längta tills högarna med tvätt ger mig anledning att sjunka in i någon favoritpodd…

Kommentera

