Att rädda en för mörk motljusbild med Instagram


Att fotografera porträtt i motljus har sina sidor. Kontrasterna blir stora och ansiktena ofta alldeles för mörka. Tänkte bara visa hur jag fixade till en bild från gårdagens skolavslutning med hjälp av Instagram. 

Först använde jag Lux-effekten:


Sen valde jag ett av de filter som minskar kontrasterna. För porträtt väljer jag oftast just Sierra:


Så drog jag upp ljusstyrkan:


När du drar upp ljusstyrkan blir ofta de allra ljusaste delarna av bilden för ljusa. Så också denna gång. Därför drog jag ner på högdagrarna:


Sen förstärkte jag färgerna ytte, pytte lite:


I just det här fallet tyckte jag faktiskt att bilden fortfarande var lite för mörk så jag sparade bilden genom att skicka den till ett eget extrakonto varvid bilden sparades. Och så gjorde jag om delar av proceduren på den sparade bilden tills jag var nöjd:

7 kommentarer

Filed under bildredigering, instagram

7 responses to “Att rädda en för mörk motljusbild med Instagram

  1. Häftigt! Det här är så bra att jag reebloggar det (hoppas att det är okey)

  2. Otroligt bra jobbat! Stort tack för tipsen. Håller själv på och lär mig sånt här.

  3. Dan

    Det gjorde ju stor förändring. hmm undrar hur du lägger ut det här från instagram?? De har rätt bra verktyg på instagram. Kan de få in en anti-brus-knapp också så vore det ju ännu bättre. Man blir lite lat nästan när det är så lätt att redigera bilderna..men jättebra!! För övrigt finns en del användbara fotoredigeringsappar till mobilen..himla kul!!

    • Ja, jag använde många appar för några år sedan när Instagram innehöll färre funktioner. Numera allt mer sällan. Men Snapseed ibland och Afterphoto för att lägga på text. Sen vet jag inte om jag förstått din första fråga rätt men jag använde mig av skärmdumpar för att visa hur det ser ut på mobilskärmen när jag redigerar.

Kommentera

