Kan klickjakt och substans förenas?

När jag går igenom gamla inlägg här i min blogg blir jag fundersam över om det går att förena klickjakt med substans. Jag ser i vart fall att jag själv misslyckades rejält under en period.

Av någon anledning som jag inte vet visas inte längre mina senaste bilder på Instagram i högerspalten här på bloggen. Antagligen är det någon uppdatering av Instagram som bloggplattformen jag använder inte har hängt med i. Problemet har hängt i i flera månader nu. Hoppet om att WordPress.com någonsin ska fixa det minskar. Mina senaste bilder från Flickr som visas i högerspalten är uppladdade för över ett år sedan. Det är dock helt och hållet mitt eget fel.

Det finns alltså anledning att fundera på att möblera om i högerspalten. Jag har därför funderat på att flytta upp kategorimolnet högre upp. Den där ansamlingen av ord som fått olika storlek beroende på hur ofta jag bloggat om ämnet. Det är bara ett aber. Kategorin ”uncategorized” dominerar helt. Och det ser ju inte så begåvat ut.

Att det är så beror i sin tur på att allt det som jag en gång bloggade på Aftonbladet Blogg (2007-2011) och som är importerat till den här bloggen saknar kategorier. Jag går därför igenom gamla inlägg och kategoriserar i efterhand. Det är en intressant upplevelse.

Jag har hittills traskat bakåt från juni 2011 till den siste oktober 2010. Nu, i senaste omgången, handlar det om november och december 2010 som jag gått igenom och kategoriserat. Det var under november det året många bilder från Egypten och i december många bilder fotograferade med den då nya systemkameran. Många på jultemat. Men en sak slår mig: Hur många, hur korta och för det mesta meningslösa inlägg men med catchiga rubriker jag skrev vid den tiden. Och det kan inte hjälpas. För även om jag inte tyckte då att det jag sysslade med var klickjakt så ser det ut så, så här långt efteråt. Och jag tänker på hur lätt det är att dras med och låta sig styras av siffrorna från bloggstatistiken.

Jag tror att alla som bloggar vill ha läsare. Den som skriver bara för sin egen skull har ju ingen anledning att posta texterna på nätet. Även om det är enkelt att sätta upp en blogg idag så är det ännu enklare att låta bli. Och bara skriva för mobilens anteckningsblock.

Men när jag tittar tillbaka på mina gamla inlägg undrar jag om det ens är möjligt att kombinera denna önskan om fler läsare med en annan önskan: den om mer substans i texterna.

Är det ens lönt att försöka? Vad tror du?

Bilden ovan är föreställer ett fönster på Karlshamns museum. Den har inte mycket med texten att göra mer än att det precis som de värsta klickjagande rubrikerna utmålar någonting annat än det som verkligen är.

3 kommentarer

Filed under blogg

3 responses to “Kan klickjakt och substans förenas?

  1. Jag har också funderat över min statistik och vad som finn i bloggen. Och för min del verkar inte spela nån roll. Jag dras ständigt med låga siffror. Vilket smärtar.
    Och frustrerad blir jag när många svarade på tidigare klagan jag framförde, att ” jag bryr mig inte om min statistik, jag skriver bara för mig själv” Men varför skriva då in publik. Att skriva på nätet eller lägga ut bilder på nätet är just för att andra ska kunna läsa och se dem.
    men jag har aldrig skrivit publik friande rubriker. Eller kanske en gång men den gav inte heller fler läsare, ens den dagen.
    Jag hamnar under radarn. så att säga.
    Jag har också märkt hur stilla allas likes står på Instagram. Har man runt 150 likes, så rör den siffra just om den mängden lite mer eller lite mindre. Har man runt 14 000 så rör siffran runt om det, men det ökar inte.
    Min ligger runt 9 likes, en riktig bra dag får jag väl 12-13. Och då tar jag bort likes från alla konstiga tjejer som är ute efter sex eller vad de nu har kontot för. De blockar jag. Men de verkar vara många.

  2. Jag har en minst sagt tudelad relation med min bloggstatistik. Det är kul och peppande när den ökar, men jag tenderar att känna en stress när den dalar (som nu efter att #blogg100utmaningen är slut). Vill inte ha det så. Försöker då tänka på de enskilda personer som berättat att de följer, uppskattar och till och med ibland blir stärkta av min blogg – får försöka tänka på att skriva för dem och mig själv, inte för den där anonyma siffran i besökarestapeln…

Kommentera

