Stade – ett fint första stopp på väg ut i Europa

När vi anländer till staden Stade är vi rejält möra. Vi har suttit i bilen i stort sett hela dagen. Bara ett kort stopp för lunch på en pizzeria i Rødbyhavn.  Egentligen hade jag i förväg sett ut en annan restaurang där. Men den verkade ha slagit igen för gott. Så då blev det pizza och pasta. Och sedan av och ut på däck på färjan 45 minuter till Tyskland.  Annars mil efter mil i bil. Förbi Hamburg var trafiken rejält igenkorkad och resan tog därför längre tid än Google Maps beräknat. Skönt då att äntligen vara framme!

Vi checkar in på hotellet men sedan vill vi röra lite på oss och se Karlshamns tyska vänort. På väg ner till hotellfoajén hörs jubel från hotellets restaurang. Jodå. Tyskland har gjort ett första mål i kvällens EM-fotboll.

Den medeltida staden som hade några svenska år på 1600- och 1700-talen är gullig och runt Fischmarkt och Wasser West finns det flest restauranger även om flera är stängda. Om det beror på att det är söndag eller för att det är fotboll är oklart. Några är i alla fall öppna och vi väljer ett ställe som serverar buffé med spanska tapas. Mycket gott! Vi sitter utomhus nere vid vattnet. Utanför  restaurangen intill sitter tyska fans. De får jubla ytterligare två gånger medan vi sitter och äter.

Efter maten promenerar vi runt lite i Stade och ser kanaler, slussar, en älgstaty, vackra gamla hus, vindlande gränser och ett (för kvällen stängt) museum som heter Schwedenspeicher. Vad nu det kan betyda? Mer än att det har med Sverige att göra.

Alldeles oavsett så är Stade ett fint och lagom stopp på väg ut i Europa. 

8 kommentarer

Filed under Karlshamn, resa med barn, resor

8 responses to “Stade – ett fint första stopp på väg ut i Europa

  1. Ser mysigt ut. Vackra hus.

  2. ogamotoga

    Jättemysigt. 😄

  3. Sonja Hansson

    Önskar er en fortsatt fin resa. Stora kramar från mor/svärmor/mormor.

  4. Monika

    Åh, jag har varit flera gånger i Stade – under min Göteborgstid var jag med i en kör som var dit ett par gånger, och vän-kören från Stade var hos oss. Där är gulligt, och jag har många roliga minnen, bl a bodde jag o min man hos borgmästaren (vi var alla inhysta hos familjer) som var lite galen. Han körde en av kvällarna hem i sin stora mercedes, med oss i baksätet, mitt i natten, och absolut inte nykter efter en kväll på puben. Lite läskigt. Men jag skulle gärna åka dit igen. Ha det så kul på resan!

  5. Monika

    PS – vi var nog på det där museet också, ungefär ”svenska minnen”. och jag upplevde Stade som oerhört svensk-vänligt! Bl a minns jag ett konditorifönster med bakelser glaserade i svenska flaggan när vi var där. Det visade sig vara Schwedishe voche just då, så dom gillar oss!!

Kommentera

