Roussillon – den ockrafärgade byn i Provence


Av en slump kom vi att besöka byn Roussillon i Provence som målats i de  ockrafärger som en gång bröts där i det kanjonliknande landskapet.

Ett tag funderade jag på om vi skulle bo i Roussillon vid vårt stopp i Provence. Så blev det inte.

Jag funderade också ett tag på om vi skulle kryssa oss genom Provence mellan småbyar till rivieran och i så fall hade Roussillon varit ett första stopp. Men när jag väl kollat restiderna i Google Maps hade jag insett att det skulle ta för lång tid.

Men när vi nu dels inte fått i oss någon frukost och dels ändå tvingats till en rejäl omväg efter ett lavendelbesök vid ett kloster precis utanför Gordes tyckte jag att det ändå var lämpligt att göra en avstickare till ockrabyn när vi nu var i krokarna. Och så fick det bli. En brunch vid vägkanten med utsikt över byn Roussillon och det kanjonluknande landskap där ockran en gång bröts.

 Jag åt en baugette med lufttorkad skinka och färskost och till det drack jag iste. Pojkarna valde pizzabitar till sitt iste. Inte den sämsta försenade frukost vi ätit.

3 kommentarer

Filed under resa med barn, resor

3 responses to “Roussillon – den ockrafärgade byn i Provence

  1. Skön stil på byn, med lagom lite folk på gatorna.

  2. Fina bilder, och härliga färger på husen :-)

  3. Finfint! Jag skulle vilja ha jord därifrån till min egenblandade målarfärg (t ex linoljefärg, äggoljetempera) :-)

Kommentera

