Motgångar


Dåligt väder, snabbmat, långtråkiga bilresor som tar betydligt längre tid än beräknat, ett hotell som stängt både reception och restaurang när de borde varit öppna och städer där inga hotellrum finns kvar att boka. Det här inlägget handlar mest om motgångar, men inte bara.

Det är ett egentligen ett ganska böljande landskap som vi kör igenom. Men känslan är ändå att det är relativt platt. Det beror på att vi just lämnar alperna bakom oss med sitt än mer dramatiska landskap. Egentligen är nog vissa av de berg vi ser från vägen riktigt höga. Men vi ser det bara inte riktigt. Vi har blivit bergblinda.

Det är sommarväder och sommarblommor i vägrenarna. Jag ser ett par solkraftverk från vägen. Det känns bra och lovande för framtiden även om det är ganska fult i landskapet. Flera av taken på gårdarna vi passerar har också solpaneler. Vi åker på väg 7 genom Tyskland. Det är två filer i vardera riktningen. Lite som att åka på svenska E4:an. I dag är det söndag och därför nästan inga lastbilar alls ute på vägarna här. Skönt att slippa dem.


Det börjar bli dags att summera resan. I bilen går vi igenom och betygsätter de hotell vi bott på. Sen sitter vi tysta en stund. Vägen blir sämre när vi passerar delstatsgränsen. Jag leker med foton från dagarna i trakten av staden Füssen. Vi har bott vid en sjö en bit utanför stan och vandrat en del. Första dagen promenerade vi en kortare runda på tre kilometer runt byn där vi bodde. Vi hamnade där därför att allt inne i Füssen var fullbokat. Byn heter Oberkirch. Jag redigerar bilder från den promenaden i Instagram: Molnen ligger tunga över landskapet. I mitt inre hör jag klangen av kornas bjällror. Den del av bilden som inte syns. Jag fotograferade mest jordbrukslandskap men vi gick också genom ett par mindre byar. Vid ett par tillfällen gjorde jag ett par kortare avstickare från resten av familjen för att hitta bättre fotovinklar för mobilkameran. Så kom då regnet. Det var bara att promenera vidare ändå. Lite motigt men inte så farligt ändå.




För första gången under vår resa stannar vi och äter vid en av de internationella snabbmatskedjorna. Skönt att barnen inte skriker så mycket efter snabbmat längre som de gjorde när de var yngre! Men idag blir det Burger King någonstans längs väg 7 i Tyskland. Ingen av oss har koll på vad närmaste ort heter. Det smakar som det ska och mättar, men ljudnivån är hög och miljön är tråkig. Vi far snart vidare och jag fortsätter med mina bilder där jag slutade innan lunchpausen. Jag fixar och trixar med foton från vår vandring till de två Schwanstein-slotten dagen innan. Den vandringen tänker jag att jag ska berätta mer om i ett eget blogginlägg. Men en bild därifrån liksom en bild senare samma kväll över Weißensee från lägenhetshotellet där vi bodde får ändå komma med i det här inlägget.



Vi börjar bli rejält trötta på att bila nu. Särskilt Anders som kör. Men egentligen allihop. Minstingen är dessutom förkyld. Minst trött är nog ändå jag som kan finna en viss ro i att växelvis se på landskapet och pilla med mina bilder och texter på sträckor där det inte krävs någon aktiv kartläsning. Det här är den första av två dagsetapper på knappt fem timmar vardera, enligt Google Maps, som ska ta oss från Bayern i södra Tyskland till det tidigare Pommern i norr. Idag ska vi köra ungefär halvvägs. Men Google Maps har fel. Inklusive det korta matstoppet tar det sju timmar.

När vi kommer fram till hotellet vi ska bo på, det enda i den lilla byn i Auerstedt sitter det en lapp vid grinden där vi (endast på tyska) hälsas välkomna men meddelas att receptionen och restaurangen är stängd ikväll och vi hänvisas till ett annat hotell i en annan by för att checka in. Det finns inga fler restauranger utöver hotellets stängda i den by vi ska bo. Det är bara tre kilometer mellan byarna. Men ändå! Det var inte detta vi behövde efter en så lång bilresa.

Det är en slottslänga som är ombyggd till lägenhetshotell. På området är överallt skyltat ”privat”, bland annat vid en liten pool, och det är oklart vad som får nyttjas av hotellets gäster. Inte finns där någon att fråga heller. Utanför hotellet finns en staty med den tyska örnen. Välkommen till DDR, liksom. Men byn är i alla fall gullig.



Motgångarna tar inte slut här. Den utlovade wi-fi:n fungerar inte. För att få login och lösenord ska jag först ange mitt telefonnummer på inloggningssidan och sedan ska det komma ett SMS med inloggningsuppgifterna. Något SMS kommer aldrig. Och jag som behöver boka de sista hotellnätterna!

Efter ytterligare en biltur till grannbyn – den här gången för att äta (jag äter kantareller för andra gången under resan) – kör jag istället igång mina hotellbokningar via roaming. Och det är nu det blir riktigt besvärligt. Den ursprungliga planen var att stanna en natt i Neubrandenburg, en i Greifswald och en på Rügen. Inför mina bokningsförsök har vi hunnit ändra planerna och är nu inne på att ta två nätter i Greifswald och en på Rügen eftersom det kan vara skönt att slippa byta hotell. Två nätter i Greifswald är dock omöjligt. Det finns heller inga hotell kvar att boka i Neubrandenburg. Jag provar med hotels, booking,Trivago och Tripadvisor utan framgång. Allt jag hittar är en natt i ett företagsområde i utkanten av Greifswald för en natt om vi delar på oss och tar två dubbelrum. Det får bli så.

Nu återstår bara att boka två nätter på Rügen. Inte så ”bara” visar det sig. Jag hittar bara två alternativ. Via hotels ett hotellrum där det bara finns sängar till två personer. Det går nog att ordna med extrasängar men jag har dålig erfarenhet av att boka in familjen så. Det kan bli både gny från personalen, trångt och dåliga sängar. Man vet inte. Dessutom ligger det hotellet en bra bit från allting annat på ön. Det andra alternativet är ett orimligt dyrt femstjärnigt hotell i Sellin via booking. Jag väljer det orimligt dyra alternativet. Jag får skylla mig själv. Jag borde ha bokat de sista nätterna inför hemresan i samband med att jag bokade färjan till Trelleborg. Så det blir till att föra över pengar från sparkontot en extra gång och stoppet i Greifswald blir kortare än planerat.

Det här blogginlägget hinner jag inte heller skriva klart och ladda upp. Det får vänta till jag har tid och fungerande wi-fi.

Frukosten nästa morgon (i morse)  i Auerstedt, inne i det gamla slottets huvudbyggnad, är i alla fall riktigt bra. Alltid något.

12 kommentarer

Filed under resa med barn, resor

12 responses to “Motgångar

  1. ogamotoga

    Jösses! Du skriver så braaaaa! Och ger oss läsare underbara bilder att man = jag inte vill tro att alla de problem inte ska finnas på vägen. Man vill ju bara se lycka här. 😄😉

  2. Pommern? Var den inte svensk förr?
    En god frukost får en glömma mycket av trapetserna. 😀

  3. Anita Nilhage

    Du beskriver er resa så levande. Känns jätteroligt att få hänga med.

  4. Alltså. Bilderna väger ju upp det tråkiga. Blev, trots allt, rejält roadtripsugen nu! :)

  5. Så vackra bilder .intressant reseskildring.
    Jag hade behövt boka hotell hemifrån jag för att kunna ha en avslappnad semester ..har varit med om att inte hitta ett enda hotell ledig på vägen. Inget roligt alls och väldigt tröttande att behöva åka runt utan att få sova.

    • Ja, det där är svåra avvägningar. Vad händer om bilen går sönder och du har 25 nätter bokade runt om i Europa. Eller du känner att du inte orkar köra som du tänkt? Eller… Å ena sidan flexibilitet. Å andra sidan inte riskera att stå utan boende. Jag lärde mig en läxa här. Precis som första natten bör vara bokad bör den (de) sista vara det.

      • Har aldrig farit runt på samma sätt som ni..vi har åkt från punkt a till b och tillbaka igen ..så vi har kunnat bestämma hotell hemma. Men jag förstår att det kan bli lite körigt om något händer på vägen..

  6. Ann-Sofie

    Trots allt så var ju denna del bara en liten del av en för övrigt lyckad resa hoppas jag.
    Några tips, skaffa appen TomTom till din telefon/tablet. Den kostar lite men du får super bra navigering med trovärdig ETA. Den kräver bara nätuppkoppling om du skall söka efter intressepunkter, dvs sevärdheter i närheten. Vi skaffade appen inför första bilhyrningen när vi startade vår segling. Istället för att hyra en navigator varje gång vi hyrde bil så tänkte vi att detta kunde vara smartare. Vi är supernöjda. I Grekland fick vi ladda ner TomTom Grekland, men även där funkar den perfekt, man får orter o gatunamn på både grekiska och engelska.
    Att leta hotell via bokningssiter, kan vara spännande. Har flera gånger råkat ut för att de säger att hotellet är fullt, men det är deras kvot som är slut. Går man direkt till hotellets web-sida finns det ofta rum kvar.
    Hoppas att hotellen ni tillslut hittade blev bra och att det dyra motsvarade förväntningarna.
    Ser fram emot att läsa mer om er resa.

Kommentera

