Vandringen till Schwanstein-slotten

Det var lite knepigt att hitta information på nätet om att vandra till och runt slottet Nueschwanstein i Bayern, men med hjälp av broschyrer på plats och Google Maps lyckades vi i alla fall göra en vandring. Det äldre Schwanstein-slottet fick vi på köpet.

Vi är hemma i Karlshamn igen. Här pågår Östersjöfestivalen för fullt. Jag borde packa upp men bläddrar förströtts i ett nummer av resemagasinet Vagabond istället. Och kollar på folks semesterbilder på Instagram. Googlar på framtida resmål. Det är alltid ett visst vemod i att komma hem från en resa även om det också är skönt att vara i sitt eget hem igen. Dricka te och ta det lugnt. Ute på terassen arbetar målare. Fördel med att bo i hyresrätt. Du behöver inte måla själv. Du behöver inte ens beställa jobbet eller hålla reda på när det behöver göras.

Jag har också flera platser att berätta om från resan än vad jag hunnit med när vi varit ute och åkt. Jag börjar med det jag hoppade över i förra inlägget. Vandringen till de båda slotten i bergen vid den tyska staden Füssen.

Den dagen vi skulle vandra till Schwanstein-slotten, både det nya och det gamla, var vädret bättre än innan. Vi tog bilen in till Füssen och parkerade där. Det blev en mil och fyra kilometers vandring. På vägen dit gick vi en något längre väg, drygt sju kilometer, delvis längs en gångväg utmed sjön Schwansee, och tillbaka något kortare, knappt sju kilometer längs en cykelväg. Först gick vi en kilometer från parkeringsplatsen vi hittat intill slottet Hohels Schlossen till en restaurang intill vattenfallet Lechfall bara 700 meter från gränsen till Österrike. Vi åt tapas. Nästa etapp gick vi på en väg genom skog som påminde lite våra hemtrakter i Blekinge. Bokskogar och blandad skog med både gran och lövträd. När vi kom fram till Schwansee blev landskapet öppnare med blommande strandängar runt sjön. Älggräs, fackelblomster, smörblommor och orkidéer. Alper i bakgrunden. Så här i början mötte vi inte fler vandrare än att jag då nickade till hälsning så där som jag brukar när jag möter människor i skogen. Något fler, men ändå inte särskilt många, cyklade sträckan.

Redan från den nordvästra delen av sjön kunde vi se de båda slotten på avstånd bland bergen: Lite längre ner och från vår utgångspunkt åt höger den gamla gula Schwanstein som numera heter Schloss Hohenschwangau och högre upp och lite mer åt vänster den nyare vita Neuschwanstein. Som pyttesmå miniatyrslott bland de höga bergen. Sedan följde vi gångvägen längs den nordöstra stranden till de båda slotten.

Sista biten upp mot Schloss Hohenschwangau lämnade vi sjön och gick vi en brant och slingrande stig uppför där bokarna var så höga att de nästan nuddade himlen. Så lite nerför igen och vi kunde skymta den turkosa Alpsee mellan träden innan det bar uppåt igen mot slottet som först byggdes på 1100-talet men senast byggdes om 1837.

Vi nöjde oss med att se de båda slotten från utsidan. Jag tror faktiskt att jag gillade det äldre bäst. Där var också betydligt mindre besökare än vid det mer berömda nyare slottet, känt från miljarder pusselbitar. När vi kom ner från det äldre slottet mötte vi nämligen den riktiga turistströmmen innan det bar uppför igen. Nu i en ström av människor.

Ludvig II av Bayern som 1869 lät bygga Neuschwanstein var uppvuxen på det äldre slottet som på den tiden kallades Schwanstein. Därav kom namnet ”det nya Schwanstein” – Neuschwanstein. Han ordnade med telefon till de båda slotten så att han kunde prata med sin mamma på telefon. Så slottet som är känt som förebild till Disneys Törnrosaslott är inte precis lastgammalt. Men det är ändå sevärt. Turisthorderna till trots.