Vet du vad kantareller heter på tyska?


Alltid lär du dig någoting nytt när du är på resa. Den här gången lärde jag mig bland annat vad kantareller heter på tyska.

Jag visste inte alls att kantareller är minst liks populära i Tyskland som här hemma. Men så verkar det vara.

Jag åt kantareller inte mindre än tre gånger på vår resa genom Europa. Första gången var på en vägkrog i Österrike. Där pekade jag på en slags potatisbakelser med kantarellsås, som var en av de rätter som fanns att välja på.

Andra gången var på en restaurang i Bad Sulza. Där hade de en insticksmeny med anledning av att det var säsong för pfifferlinge. Jag googlade ordet och fick fram bilder på just kantareller. Jag åt dem ihop med schnitzel den gången.
Även i Greifswald hade en restaurang en särskild insticksmeny för rätter med pfifferlinge. Där valde jag potatissoppa med kantareller på.

Kantareller – lika goda i Tyskland som i Sverige. Där ser man.

3 kommentarer

Filed under mat, resor

3 responses to “Vet du vad kantareller heter på tyska?

  1. Kantareller förekommer i större delen av Europa, och älskad överallt. populär också för det är lätt att känna igen och man kan känna sig säker på att man inte blir förgiftad av dem. Dock blir de svårare och svårare att hitta för de verkar ha försvunnit mer och mer. Det spekuleras om orsaken, men jag tror att den har blivit överplockade av alltför många som ska i skog och oftast tar man allt, låter inte några liga kvar så att de kan sprida sina sporer.

    Likaså Karl Johan förekommer i löv och barrskogar i hela Europa.

  2. Det ordet har jag aldrig hört, men gott är det!!! Vi fick kantareller på restaurang i Kroatien för nån månad sen ;)

Kommentera

