Femstjärnigt hotell – inte värt priset

Att bo på femstjärnigt hotell kostar inte sällan mer än dubbelt upp jämfört med att bo fyrstjärnigt. Jag har länge utgått ifrån att den femte stjärnan på de femstjärniga hotellen inte är värd sitt pris. Men självklart har jag också varit lite nyfiken. Kanske är det ändå värt vad det kostar?

På den tyska ön Rügen kom vi att bo på det femstjärniga hotellet Roewers Privathotel i Sellin. Det var inte alls planerat att vi skulle bo på lyxhotell men jag bokade inte hotell i tid och när allt annat visade sig vara fullbokat på ön blev det som det blev. 

För två nätter betalade jag 10 000 kr för en svit för två vuxna och två barn, inklusive frukost. 5 000 kr per natt var ganska exakt dubbelt så mycket som det näst dyraste hotellet vi bodde på under vår resa runt Europa och fyra gånger dyrare än snittpriset. 

Var det då bättre än ett fyrstjärnigt hotell?
Ja, det tycker jag faktiskt. Vi har bott på hotell med rymligare rum (men oftast har det då varit lägenhetshotell – viljet ju är ett annat koncept), vi har bott på hotell med mer spektakulärt designade möbler eller tjusigare foajé. Vi har helt klart bott på många hotell med vackrare utsikt och även många med minst lika bra läge. Vi har bott på hotell med lika bra service och definitivt med mer personlig atmosfär. Vi har ätit lika god frukost och badat i större pool (men kanske inte inomhus och då inte heller med extra vattenfall och bubbeleffekter). 

Men. Jag tror faktiskt inte att vi bott på något hotell som så genomgående hållit så hög standard på alla dessa punkter. Oftast är det en eller flera av de uppradade sakerna som saknas eller håller låg klass. Här var i stort sett allting bra. Det enda minustecknet var att wi-fi:n inte alltid fungerade i vår svit. (Det kändes lite ironiskt att behöva sitta i korridoren och föra över sparpengar till kort-kontot så att jag skulle kunna betala.) Så. Ja. Trots detta minus. Det var bätte än att bo fyrstjärnigt. 

Var det då värt priset? 
Nej, det tycker jag faktiskt inte. Så mycket bättre var det inte. För min del fick jag min fördom bekräftad. Jag använder hellre mina pengar till fler hotellnätter än till att bo på lyxhotell. Men det är roligt att ha provat.

Så jag ångrar ändå inte att vi bodde på Roewers Privathotel i Sellin.







3 kommentarer

Filed under resa med barn, resor

3 responses to “Femstjärnigt hotell – inte värt priset

  1. Alltså, stjärnorna baseras ju på många saker som jag över huvud taget inte bryr mig om. Finns frisörsalong, ismaskin på varje våningsplan osv. ??
    Att bo på ett dyrt och lyxigt hotell som man själv valt utifrån egna kriterier tycker jag absolut kan vara värt ibland. Typ Marina Bay Sands och liknande.

  2. Jag

    Jag skulle aldrig betala den summan för ett hotellrum. Skulle nog hellre sova i bilen.

Kommentera

