Carcassonne – en sagoblandning av lyckat fejk och äkta vara

På håll ser den gamla befästningen ut som en vy ur en medeltida saga. Carcasonne heter staden i södra Frankrike som kanske just därför är så känd för sin världsarvsklassade gamla stad och ringmur. Som är en blandning av lyckat fejk och äkta vara. Vi besökte staden på ett kort lunchstopp på vägen mellan Andorra och Provence. 

I förväg har jag sett ut en parkeringsplats utanför ringmuren och en restaurang innanför. I verkligheten visar sig parkeringen vara fullbelagd och det tar en stund innan vi hittar en annan. 

Väl innanför muren upphör telefonens gps att fungera och vi är snart lost. Vi får helt enkelt välja en restaurang på slump istället. Och det går ju också bra. När vi sitter och väntar på maten läser jag om stadsmuren att den var nära att rivas vid mitten av 1800-talet. Det var beslutat så på grund av att muren då till stora delar var nedgången. Men det bev opinion mot rivningen och istället påbörjades en restaurering som pågick till 1960-talet. Även om restaureringen anses arkitektoniskt lyckad avviker den en del från originalet. Särskilt tornen. ”Fejk alltså”, dömer jag i det läget.

Det blev bara ett kort lunchstopp i Carcasonne därför att det inte är möjligt att få in hur mycket som helst i en rundresa i Europa. Annars hade jag gärna stannat över natten. Jag kan nämligen tänka mig att den värsta turistrusningen avtar något på kvällarna. Men även om besökarna var många så där mitt på dagen i juli så var stan ändå klart sevärd. Och jag hade gärna stannat längre, som sagt.

Och när jag nu i efterhand läser på lite noggrannare om stadens historia, inser jag att ringmuren inte alls bara är fejk. Tvärtom är de nedersta delarna av muren och det äldsta tornet från romartiden och sedan har anläggningen byggts till och byggts om i så många historiska vindlingar att det inte går att hålla reda på allt. Det är kungar och krig mellan olika kristna inriktningar och belägringar och en gris som kastad ut över muren och… Det går som sagt inte att hålla reda på allt.

Carcasonne är inte bara en utan många medeltida sagor. I en skön blandning av fejk och verklighet. 

Efter besöket söker vi efter en utsiktsplats där jag ska kunna fotografera staden på håll. Men vi är för långt ifrån för att bilderna ska bli lyckade. Mitt tips till dig som vill fotografera en snygg vy över staden är därför att stanna till en eller flera gånger på vägen in mot staden. I alla fall om du kommer söderifrån.







7 kommentarer

Filed under historia, resa med barn, resor

7 responses to “Carcassonne – en sagoblandning av lyckat fejk och äkta vara

  1. Så fint men så perfekt också…

  2. Vilket väder ni prickade in! Jag älskar sånna här gamla borgar och slott, tack för inspiration!

  3. ogamotoga

    Verkligen som ur en sagobok. 😍

Kommentera

