Så enkelt tar du dig förbi bokningssajternas bluffiga ranking

DN skriver idag om hur hotellbokningssajterna utpressar hotell genom att inte alls visa hotellen i den ordning som du som användare lätt tar förgivet: de med de mest nöjda kunderna först. Istället visas de hotell först som har mest förmånliga villkor gentemot bokningssajten. ”Algoritmer som styr”, som Booking säger, är ju bara en omskrivning för detta. Självklart styr de sina egna algoritmer. Och tydligtvis gör de det inte med kundens bästa för ögonen. Så hur göra som kund?

I princip alla bokningssajter erbjuder möjligheten att filtrera resultaten, du kan till exempel välja att se bara hotell som har pool och/eller gratis wi-fi. Här kan du också ställa in så att endast hotellen med de högsta gästbetygen visas och också lägga ribban för högsta pris. Nu blir det plötsligt mycket lättare att välja rätt!

Uppdatering: Ia som också har bloggen ”Ia mitt i livet”, var först med att i gruppen ”vi som gillar resor”, där jag postade en länk hit, påpeka att det går ju ofta att boka direkt hos hotellen istället för att gå via bokningssajterna. Ett bra tips, tycker jag, som jag nog själv ska prova lite oftare framöver. När jag har tid.

Gjorde ofta så förr att jag kontaktade hotellen direkt via mejl. Men det har blivit så bekvämt att använda bokningssajterna. 

I somras när vi var vid Lago di Braies hittade jag ett hotell via Google som inte fanns med på bokningssajterna och det bokade jag ju via mejl, så det kan ju fortfarande fungera och dessutom vara värt besväret att söka efter hotell som valt att inte finnas med på dessa sajter. Tripadvisor och Google är då bra verktyg att använda.

2 kommentarer

Filed under resor

2 responses to “Så enkelt tar du dig förbi bokningssajternas bluffiga ranking

  1. Det är så enkelt genom bokningsajter, men brukar även boka direkt med hotellen,varierar.
    Ha det bra!

Kommentera

