Grälar med Supermiljöbloggen om att flyga


Igår publicerade Supermiljöbloggen ett blogginlägg med rubriken ”Tyvärr, det är fortfarande ohållbart att flyga.” Därefter har jag och de haft ett meningsutbyte på Twitter. Kanske är det att ta i att säga att vi grälar. Överens är vi i alla fall inte på alla punkter:

Deras förslag på lösning på det mycket riktigt problematiska i att flygindustrin idag och i en nära framtid inte kommer att vara hållbar är att jag och andra som är miljömedvetna flyger mindre eller helst inte alls. Att klimatkompensera räcker inte, menar de, eftersom det inte kommer vara möjligt som lösning i all oändlighet.

Jag gick igång på deras attityd och svarade först med att länka till tre av mina blogginlägg. Sedan fortsatte jag med att i något mer komprimerat twitterformat framföra följande:

Flygets klimatpåverkan behöver minskas. Liksom matens, bilarnas och boendets. Att äta, bo och resa mindre är nog bra. Det gör i alla fall ingen skada och känns det bra för dig så är det bra för dig. Men framförallt behövs teknikutveckling mot mer hållbarhet.

Att avstå flyg är mycket just en symbolfråga. Jag väljer hellre andra symboler. Symboler är viktiga för att väcka medvetande men löser inte mycket i sig själva. (Jämför med Earth Hour)

IT, telefoni och media står för samma storleksordning av växthuseffekten som flyget. Och de ökar också. I alla fall IT. Vem skulle få för sig att föreslå att vi avstår från den konsumtionen istället för att föreslå att vi avstår ifrån att flyga?

Jag tror att minskad konsumtion är en del av lösningen på klimatkrisen men varför peka ut exakt vilken konsumtion andra bör avstå? (Nämligen långväga resor.)

Här svarade @Supermiljoblogg: ”hänger inte med, varför ställa saker mot varandra och säga att man INTE ska göra något åt det? Vi behöver all action vi kan och varför just flyget är ett problem motiveras i artikeln.”

Jag svarade ”Att det står för 5 % och ökar? De andra 95 procenten då? Varav flera också ökar? Jag har heller aldrig förordat att inget ska göras.

Tvärt om förespråkar jag tåg före flyg när alternativet funkar. Därutöver förespråkar jag teknikutveckling för flyget. Och klimatkompensation till dess flyget är klimatneutralt.

Då svarar @Supermiljoblogg: ”Vi skriver om de andra sakerna också. För en enskild konsument kan flyget vara en stor del av ens koldioxidavtryck, så att flyga mindre gör stor skillnad!”

Själv tror jag att miljörörelsen mest har att förlora på att jobba på att ge människor dåligt samvete. Att jobba på att få människor att välja bättre alternativ som ger samma upplevelse: Jättebra!

Men jag är övertygad om att även om jag avstått från varenda flygresa jag gjort hade det inte blivit en enda flygning mindre i världen. Däremot skulle jag under hela min livstid inte fått möjlighet att se världen nästan alls.

Vill miljörörelsen påverka flygindustrin på riktigt: Gå samman internationellt. Lansera en flygfri dag! Men håll inte på och jobba för att ge enskilda dåligt samvete. Det gynnar bara klimatförnekarna. Tror jag. Varför inte göra Earth Hour till en hel dag? Earth Day där alla också avstår fossila resor? (Med både flyg och fossil-bil, inklusive lastbilstransporter?)

8 kommentarer

Filed under miljö, resor

8 responses to “Grälar med Supermiljöbloggen om att flyga

  1. Instämmer på följande. ”Själv tror jag att miljörörelsen mest har att förlora på att jobba på att ge människor dåligt samvete. Att jobba på att få människor att välja bättre alternativ som ger samma upplevelse: Jättebra!” – det tror jag också.

  2. Instämmer. Kampanjer som Earth Hour är som en av mina hatgrejer: att sälja kanelbullar i bröstcancerns namn.
    Det är allmänt känt i miljösvängar att det ger motsatt effekt att trycka ner miljötänk i halsen på människor. De blir bara arga på ”Bror Duktig” då. Miljön ska det vara politiska styrmedel till. Människor gör val med plånboken. Det och en politisk vilja att jobba så att det finns resealternativ. Ge folk en extra semesterdag om de väljer tåg, subventionera (återinförda) nattåg…

  3. Jordbegravning eller kremering? Världen är full av tokiga inlägg som inte för mänskligheten framåt.

Kommentera

