Ni kan börja sprida nyheten! (Om inresetillstånd till USA)


Start spreading the news…” Igår fyllde jag i blanketter på nätet för hela familjen så att vi ska kunna få inresetillstånd till USA. Det tog mig nästan två timmar! Låt mig berätta:

Trots att jag läst på bloggen New York – my bite of the big apple om hur detta går till väntade flera överraskningar. Den första var positiv. Det visade sig vara möjligt att ansöka för hela gruppen – alltså hela familjen – på en gång för att slippa gå igenom betalningsproceduren fyra gånger. Bra! Så jag valde att göra en gruppansökan för oss.

Eftersom jag läst på om att det finns dyra sidor som agerar som mellanhänder utan att egentligen tillföra något hade jag först sett till att gå in via rätt sida. Jag hade också pass och betalkort redo.

Jag utsåg mig själv till gruppledare och fyllde i några kontaktuppgifter. Och sedan började jag med min ansökan. 

Uppgifter som passnummer och namn hade jag väntat mig att jag skulle fylla i men redan på förnamn fastnade jag en stund. Där är nämligen motstridiga uppgifter på sidan. Å ena sidan står det att det är första förnamnet enligt passet som ska anges. Å andra sidan att endast tilltalsnamnet behöver anges. För min del är det samma. Men. Jag visste ju att jag skulle fylla i uppgifter senare ur ytterligare tre pass. Och i min sambo Anders pass står inte hans tilltalsnamn som förstanamn. Hur göra? Jag googlade runt lite utan att bli mycket klokare men bestämde mig till slut att trots att endast ett förnamn behöver anges så skulle jag i det fallet ange både första förnamn och tilltalsnamn. För säkerhets skull. Hoppas nu att det inte blir något strul på grund av det.

Möjligen är det praxis i USA att första förnamn är tilltalsnamn? Eller hade de bara misslyckats i sin översättning till svenska? (Jo. Sidan är på svenska!) Hur som helst kunde jag nu gå vidare och fylla i resten av uppgifterna ur mitt pass, uppgifter om medborgarskap, mina föräldrar och sedan mina adressuppgifter. På födelsestad angav jag för övrigt verklig födelsestad och inte det som står i passet. Hoppas att det blev rätt så!

Sedan skulle nödkontaktperson uppges. Där lämnade jag e-postadress och telefonnummer till min pappa för min del och för resten av familjen satte jag mig som nödkontaktperson.

När jag försökt posta det första formuläret fick jag flera felmeddelanden för att jag glömt att å, ä och ö måste ändras till amerikansk standard (aa, ae och oe).

I nästa formulär där jag först fyllt i adressuppgifterna till hotellet vi ska bo på väntade överaskningen att adress och telefonnummer till min arbetsgivare också skulle uppges.

Först därefter följde ett tredje formulär med själva behörighetsfrågorna. De ställer frågor om sjukdomar och brottslighet.

När jag var klar med allt detta och tryckte på sänd verkar det som att sidan hängde sig av någon anledning och jag kom tillbaka till min gruppansökan utan att den innehöll någon individuell ansökan! Bara att fylla i mina uppgifter en gång till.

Sedan knappade jag in samma uppgifter för de andra tre. (Utom att barnen inte har någon arbetsgivare.) Vid ett tillfälle hängde sig formuläret och jag löste det genom att ladda om sidan efter en stunds väntan. Sist kom jag på att jag nog angett förnamn som efternamn och vice versa. Mycket riktigt. Ändrade det och gick vidare och betalade. Pust! Vilken procedur. Nu hoppas vi bara att vi får komma in också. Inom 72 timmar ska vi ha fått svar.

16 kommentarer

Filed under resor

16 responses to “Ni kan börja sprida nyheten! (Om inresetillstånd till USA)

  1. Anders H

    Jag tror det var när vi reste till Houston för att hälsa på kompisar som jag fick kontrollfrågan vilket mitt förnamn var i passkontrollen. Anders svarade jag och fick samma fråga en gång till och svarade samma sak en gång till. Vid tredje frågan förstod jag att det var vad som stod i passet som var det viktiga och jag svarade då Lars och då var det okej. Är inne på samma linje som du att tilltalsnamnet alltid står först i USA och därför har de ingen förståelse för att man ”heter” något annat.

  2. ogamotoga

    Ja, det är inte klokt hur mycket frågor man ska fylla i. Sen när man väl kommer dit, så är det ju fingeravtryck och ögonfotografi … vissa fall har jag hört att de ställer ”tusen” frågor … jag klarade mig ifrån det, utan det enda de frågade var vad jag skulle göra i landet, fast de frågade med mitt svar, så det vara bara ett ”Yes” för mig :-D :-D :-D
    Kommer säkert gå jättebra. :-)

  3. Roligt med USA resa på gång! Har aldrig behövt köra ESTA processen eftersom vi aldrig tagit oss över just den pölen. Kanske kommer det på agendan i framtiden, vem vet.. :)

  4. Kära nån! och jag som har funderingar på att åka till New York vid tillfälle. Suck vilket klydd. Jag hade nog ställt mig upp och skrikit :D Vilket bry. Jag ska till Sri Lanca i början på nästa år och där ska man också ansöka digitalt. Hoppas det inte är lika krångligt. Har varit inne lite på sidan och det står på engelska och vissa saker fattar jag inte. Får ta min dotter till hjälp som har yrkesserfarenhet inom resebranchen.

    • Tycker att det är märkligt att så många formulär och enkäter är så svåra att fylla i just på grund av att det inte är entydigt eller överhuvudtaget begripligt vad det är de vill veta…

  5. Jag

    Ok, jag sprider… men till vilka? Jag tycker att det är ganska allmänt att det krånglar när man fyller i uppgifter på nätet. Allt är inte så logiskt upplagt heller som det borde vara i dessa digitala tider,

  6. Bra jobbat! Synd att det tog tid. Jag får lägga till info om arbetsgivare i min guide. Däremot skrev jag om att det inte gick att använda å, och ö. När det gäller ”firsr name” ska jag också kolla om det går att förtydliga. Tack!

    • Jo jag hade ju läst om å, ä och ö hos dig men när en fyller i så många uppgifter som en fyllt i så många gånger förut är det lätt att sätta ditt de svenska bokstäverna av misstag.

      I ärlighetens namn ska sägas att jag inte riktigt höll fokus genom hela proceduren. Kollade lite Facebook och Twitter några gånger också.

      Hade nog otur med att det var tekniskt krångel. Är nog knappast särskilt vanligt.

Kommentera

