Katten också! Ska ni resa nu igen?

snapseed-5Min katt heter Drutten. Han tycker inget vidare om att resa. Därför tycker han inte heller om att vi människor som han äger och bestämmer över, därför att vi bor i hans revir, tar honom med på resa ibland. Att åka bil är nämligen inget roligt i en katts värld. Och även om kattpensionatet utanför Bräkne-Hoby är ett helt okej ställe med All Inclusive och allt, så trivs han bäst hemma. En riktig stugsittare är han. Stugkatt, rent av.

Därför blir han misstänksam så snart en resväska kommer fram och blänger på oss både surt och vädjande. När inte det hjälper vill han gärna gå ut eftersom han då i alla fall är räddad från resan för stunden. När han kommer in igen och upptäcker att väskorna är kvar, trots att det var emot hans önskan, går han runt och luktar misstänksamt på dem. Får han chansen lägger han sig i en och tänker: ”Det här skulle egentligen kunna vara en bra grej. Om människorna bara kunde fatta att de skulle ge den till mig som gåva, att ha som kattkorg, istället för att fylla den med meningslösa människosaker som ett förebud om att de snart ska ta mig till det där pensionatet igen. Fattar de inte att katter inte gillar att resa? De tror att de ska kunna lura mig in i den där kattburen igen. Men ha! Den här gången kommer jag att vara mer vaksam än någonsin. Den här gången är det jag som lurar dem!”

Så när det väl är dags att hämta upp kattburen från källaren gäller det att vara taktisk. Kanske hämta upp buren när katten är ute och ställa den på en plats där den inte syns (han hör direkt om någon är i källaren för att hämta upp kattburen om han är inne och springer då och gömmer sig.)

Sedan måste alla dörrar stängas till alla rum där det finns bra gömställen för en katt. Att ligga mitt under en säng är ett bra gömställe. För så måste hela sängen flyttas för att människorna ska komma åt katten och då kan katten smita till ett nytt gömställe när sängen flyttas. Alltså gäller det att snabbt stänga dörrarna till alla sovrum innan katten anar att timmen är slagen. Även dörrarna tillbåda toalett- och bad/duschrummen behöver stängas.

När detta väl har hänt fattar han. Och även om han då försöker gömma sig bakom en golvklocka till exempel, så att bara svansen syns, så är han rökt. ”Men nästa gång”, tänker han, ”då ska jag vinna!”

10 kommentarer

Filed under resor

10 responses to “Katten också! Ska ni resa nu igen?

  1. Nej min lilla sötnos! Dessa små liv alltså, mammas hundar är likadana även om de mest surar när de inser att jag ska åka hem därifrån.

  2. Vilken söt katt! Vår katt beter sig exakt likadant. Sjukt misstänksam mot resväskor och gömmer sig alltid mitt under dubbelsängen som är omöjlig att flytta. Hon är inte på kattpensionat utan svärmor bor hos henne i vår lägenhet när vi reser bort vilket innebär att katten också blir väldigt misstänksam så fort svärmor kommer hit, även de gånger vi inte ska resa någonstans :-)

  3. Värre upp, vi har hund, tänkte jag först svara, men när jag läser ditt inlägg inser jag att katt nog faktsikt är värre… :-)
    Vår hund skulle gärna följa oss överallt, men utanför Sverige får han dessvärre inte följa utan då blir det till att kampera hos morfar i Gävle.

  4. Älskvärd diktar gärna vad ni ska eller inte. Funkar inte alltid.

  5. ogamotoga

    😂😂😂 vad jag skrattar.

Kommentera

