En liten film om en roadtrip i Europa som få kommer att se


Film är svårt. Det är lätt att nå ut med filmklipp via Facebook och svårt via Youtube. Ändå envisas jag att försöka även med det senare. Jag är en person som gillar utmaningar och tycker att det är kul att lära nya saker. Därför fortsätter jag försöka, trots svårigheterna att nå ut.

Häromdagen skickade en bloggare som heter Sanna Rosell ut en fråga om roadtrips på Facebook. Hon skrev ett bra inlägg sen där hon länkade till olika andra bloggar. Det där fick mig att inse att jag inte skrivit något samlat inlägg om den roadtrip som jag gjorde tillsammans med min familj i somras. Tankarna vandrade vidare och jag insåg att jag inte heller klippt ihop den där roadmovien om bilresan som jag tänkt. Så jag började i fredags kväll. Igår när jag satt och klippte vidare i filmen insåg jag att jag glömt lägga ut mina allra senaste klipp från Youtube här på bloggen. De från Italien i september. Så parallellt med att jag klippte ihop materialet från i somras la jag ut mina klipp här. Jag vet att många som läser bloggar inte är så sugna på att kolla film, men ni som inte är det kan ju bara hoppa över de här inläggen. Några brukar ändå vilja titta. Och det är ju kul om någon alls ser de där klippen jag lägger ut på Youtube.

Parallelt med att jag klippte ihop filmen deltog jag också i ett samtal på Facebook i en grupp för resebloggare om just film. Hittade ett tips där på en bra film från New York. Kollade då på den och några till Youtube-filmer från New York inför resan dit som nu närmar sig med stormsteg. Det är dock lätt att bli nedslagen vad gäller eget filmande. För jisses vilken professionalism som gäller för den som vill slå sig in på Youtube! Det jag gör är att jag fotograferar och filmar små klipp när jag reser med familjen. Inga manus. Ingen egen tid för att bara fotografera och filma (men många suckar från de andra när det tar för lång tid). Känner mig lite chanslös faktiskt…

Filmen jag klippte ihop blev tre minuter lång. Trots att jag egentligen tror att det är för långt för det sammanhanget la jag ut den på Facebook och frågade just om den var för lång. Av reaktionerna jag fick – och inte fick – drog jag slutsatsen att den var just för lång. Så idag klippte jag ihop en ny variant. Tog bort den första versionen från Youtube men inte från Facebook (eftersom jag inte vill spamma) och laddade upp en kortare variant på Youtube med namnen på resmålen som passerar revy inlagda.

Nu känns det inte som att jag kommer längre med den här filmen. Men till nästa gång jag försöker mig på att göra en film. Vad tycker du att jag ska tänka på?

5 kommentarer

Filed under Facebook, film, resor, YouTube

5 responses to “En liten film om en roadtrip i Europa som få kommer att se

  1. ogamotoga

    Tycker det är jättekul att se små filmer på bloggar. Fortsätt med det. 😊

  2. Jag ser gärna många fler filmer. Film och filmproduktion är något som jag inte alls behärskar så jag har inga konkreta tips. Vad gäller filmen i inlägget tycker jag att den var alldeles lagom lång. Det ser ut att ha varit en kanonresa!

  3. Jag

    Roligt med små filmer. Har man inte ro att titta just då kan man återvända. Men musiken kanske var lite för ”skrälligt” hård för min smak. Många orter hann ni med!

Kommentera

