Egentligen är det vansinne



Vi åker tåg genom ett soligt och höstvackert Skåne. Det är nästan exakt fyra dygn sedan vi gjorde samma resa, i samma soliga landskap, men åt andra hållet. Bilden ovan fotograferade jag med mobilkameran från tåget och Öresundsbron när vi var på väg till Kastrup för att flyga till New York. Jag har aldrig förut flugit så långt för en weekendresa. Egentligen kan jag tycka att det är vansinne att flyga så långt för så kort tid. 

Vi är inte hemma än men fyra dygn och fyra timmar tar resan dörr till samma dörr, tur och retur från Karlshamn. (Men jag hoppade på i Kristianstad, direkt efter jobbet.) Av denna tid fick vi knappt tre dygn i New York City. Det blev tre intensiva dygn där vi hann med mycket. Jag återkommer till det när jag har mobilen laddad igen (elkontakterna fungerar inte på Öresundståget idag) och haft tid att göra ett urval av bilder. 

I New York vaknade vi tidigt och var trötta på kvällarna. Jetlag. Nu är det bara att hoppas att det går bra att ställa tillbaka våra biologiska klockor i och med den korta nattsömn som det blir på en flygning. Jag håller tummarna. I morgon är det arbetsdag igen. Jag börjar dagen i Bromölla. Pojkarna däremot har höstlov. Skönt för dem med lite fortsatt ledighet.

På många sätt vore det klokare att stanna borta en längre tid för varje flygning. Det blir mer upplevelse för insatsen i form av pengar, restid och miljöbelastning. Kanske hade vi kunnat göra en rundresa på plats med tåg eller bil. Eller stannat längre i själva världsmetropolen och sett mer av allt det som finns att se där. Men. Att få ihop resepusslet med tillgängliga semesterdagar, sammanhållen sommarledighet, skollov som man ju helst vill kunna utnyttja till roligheter och därtill jämna födelsedagar då vi vill resa, som dessutom råkar infalla på samma läsår, har inte varit helt enkelt. Och då blev det så här med höstlovet i år. Två semesterdagar fanns att tillgå.

Och trots allt: en kort resa är bättre än ingen resa alls.

3 kommentarer

Filed under resor

3 responses to “Egentligen är det vansinne

  1. Jag

    Jag är nog böjd att hålla med om att det är vansinne. Men jag förstår din längtan. Eller kanske ändå inte varför det blev det resmålet över ett veckoslut. Men det är kanske bara jag som behöver mycket tid på en ny plats och inte klarar av att beta av en storstad på några dygn. Jag är nog bara avundsjuk.

  2. New York är fantastisk så jag kan förstå att ni ville dit trots den korta tiden! Hur kändes det efter resan med jetlagen? Jag kan nämligen själv tänkte mig åka till NY i bara några dagar framöver men det kanske påverkar kroppen för mycket för att (ve och fasa) vara värt det?

    • Som vi åkte tycker jag att jetlagen gick över på nån dag. Vi flög på kvällen (18:30) från Kastrup och tillbaka från Newark vid midnatt (00:30). För oss som är kvällsmänniskor hjälpte det mot jetlagen. Prova!

Kommentera

