En film från New York och dessutom födelsedag 

Alltså. Jag har ägnat nästan hela helgen åt att klippa ihop en 12 minuter lång film från New York. Ändå blev det så här taffligt. Jag både filmar och klipper i mobilen.

Vid ett tillfälle imorse ändrade plötsligt iMovie om hela filmen. La in två sekunder svart ruta i slutet av alla klipp och såg till att alla ljudspåren hoppade runt. Jag ägnade flera timmar bara åt att ställa tillrätta efter det.

Annars har vi ägnat dagen åt att fira Albins 11-årsdag.

8 kommentarer

Filed under barn, film, livet, resor, YouTube

8 responses to “En film från New York och dessutom födelsedag 

  1. Lärde mig på förra jobbet använda iMovie – det är ett bra verktyg, men visst tar det tid att få allt snyggt – bra jobbat här av dig!

  2. Sonja Hansson

    Fin film med mina favoritkillar.😄

  3. Jag

    Fantastiskt, vilket jobb du har lagt ner!

    • Ja. Det var oerhört mycket mer tidskrävande än vad jag kunnat föreställa mig. Dels är det lite klurigt att försöka få ihop en röd tråd av lagom slumpmässigt filmade snuttar under en semesterresa men mest av allt att själva hantverket med att hitta klipp välja start och slutruta och typ av övergång mellan klippen, jobba med klippens ljudspår (volym till exempel), lägga på bakgrundsmusik och berättarröst och sedan försöka foga ihop allt så det funkar. Hade varken tid eller ork att få till det riktigt bra och har nu lite mer förståelse för hur mycket arbete som ligger bakom till exempel ett kort nyhetsinslag på TV (även om de så klart jobbar i bättre verktyg än en mobiltelefon).

  4. Stefan

    Bästa filmen du gjort ! (av flera skäl)
    Du borde skicka länken till något rese program, proffsigt !

    • Tack! Jag har en bra bit kvar till den nivå som är intressant för reseprogrammen men det är roligt att prova på att klippa film och få inblick i hur mycket arbete som ligger bakom!

Kommentera

