Det lutar åt att vi ansöker om visum på Zanzibars flygplats


Det börjar närma sig avresa till Tanzania. En kort bit in på det nya året, några dagar före min 50-årsdag, åker vi. 

Vaccinationsrådgivning är inbokad på sjukhuset i Karlskrona den 22 december. Malariaprofylax lär vi behöva. Vaccination mot gula febern tror jag däremot inte att vi ska behöva eftersom vi reser direkt från Europa till Tanzania utan att mellanlanda i något annat land i Afrika. Enda frågetecknet är hur de tolkar regeln om att vaccination krävs för den som ”nyligen” besökt infekterat land. Brasilien brukar räknas som ett sådant och även om vi var långt ifrån de områdena när vi var i Rio för två år sedan skulle det ju kunna tänkas att det kan bli ett problem. Får försöka ta reda på mer om det.

Visum hade jag från början tänkt ordna i förväg från Tanzanias ambasad i Stockholm. Efter en del funderande har jag kommit fram till att det inte känns helt bekvämt att skicka iväg passen med posten. Tänk om de fastnar i allt poststrul som råder numera? Är det då ens möjligt att snabbt fixa nya pass snabbt hos polisen? Förmodligen inte.

Den som ska söka visum på ambasaden för barn behöver skicka med kopia på deras födelsebevis. Det är inget som finns i Sverige men anses motsvaras av ett utdrag ur Skatteverkets folkbokföringsuppgifter. Så jag har skaffat sådana utdrag. Vet inte om de behövs även när visum söks på plats. Men jag tänker att jag tar med dem för säkerhets skull.

Lite oroligt känns det att åka ner utan visum och hoppas att det löser sig på plats. Men ändå inte fullt lika oroligt som att skicka iväg passen med posten, särskilt så här i advent.

Bilderna ovan har jag hittat på Instagram och kontot @seaviewlodgezanzibar. Det är där vi ska bo de tre första nätterna.

10 kommentarer

Filed under resor

10 responses to “Det lutar åt att vi ansöker om visum på Zanzibars flygplats

  1. stefan

    Hej,

    Lite info kring vår Zanzibar resa finns på:
    http://www.spogardh.se/resor/zanzibar/index.shtml

    Vi bodde i Stonetown på Temo house
    http://tembohotel.com/history.html

    Med vänlig hälsning
    Stefan

  2. Det kommer att gå hur bra som helst!
    Vad roligt med Zanzibar, det är verkligen fint där. Jag önskar dig en härlig resa! :)

  3. Vi var på safari i Tanzania en vecka i februari i år och sedan en vecka på Zanzibar. Du kan kolla mina inlägg med rubriker till höger på min blogg. Gjorde många inlägg. Om du klickar på afrika på taggarna så får du upp alla och kan skrolla. Ang. visum så behövde man inte det i förväg utan köpte på flygplatsen när man anlände. Gula febern krävs för att komma in på Zanzibar men de kollade det redan när vi kom till Tanzania att det var stämplat i gula vaccinationsboken. De två veckorna var sammantaget helt underbara. Vi reste med afrikasafari.se.

      • Vad kul att du har kollat på alla mina bilder. Där var verkligen inte någon brist på fotomotiv. Det där med åksjuka, jag tog postafen åksjuketabletter varje dag på safarin . Jag blir också lätt åksjuk. Det kunde guppa och rysta en del i jeepen. Så jag ville vara på den säkra sidan. Jag tror det kan bli jobbigt för allt för unga barn en hel vecka då det är en hel del span under veckan efter djur och man åker hela dagen från 9-18. Men ändå känns det som det händer saker hela tiden. Lite äldre barn ser nog bara spänningen. För spännande, det är det. Min man och jag tog oss bara ut en heldag på landet på Zanzibar. Fick egen guide och egen chaufför. Var för trötta efter en hel intensiv vecka på safarin för att göra mer. Missade bl.a Stonetown. Tänk på att beställa många dollar i endollarsvalörer och 5 dollars. Vi hade 10 också. Alla ska ha dricks. En dollar för varje väska både till rummet och ifrån rummet. Och vi bytte ju boende under safariveckan ett antal gånger (det gör ju inte ni) Städerskan en dollar varje dag. Guider 5-10 dollar. Vårt sällskap bestämde på safarin att ge 10 dollar per par varje dag. Vi hade dessutom en fantastiskt bra guide/chaufför som hade radarögon och hittade allt. På hotellet på Zanzibar hade vi all inklusiv så där gick det inga dollar. Jo till guiden och chauffören på dagsutflykten.Dessutom skulle de i byn som vi besökte i deras hem ha dricks! (Vi hade ju redan betalt för utflykten!!) De var verkligen drickstokiga men systemet var sådant att det många gånger enbart var deras enda lön. Jag räknade ut på ett ungefär i förväg hur många dollar av varje sort vi skulle behöva för dricksen. Så för oss blev det en stor budget enbart för dricks. Sedan kanske man köper något med sig hem. Jag köpte en jättefin snidad trägiraff. På safarin hade vi halvpension så då betalade vi ju för drickan. På safaridagarna ingick vatten hela dagen. Önskar dig en riktigt härlig semester🙂 Hoppas ni får se många djur på er endagssafari. Där finns massor i Ngorongkratern. Fakta från afrikasafaris sida 5-10 USD per person och dag till guiden
        1 USD till den som bär din väska
        10% i barer och restauranger
        1 USD om dagen till den som städar ditt rum. Du undrade om Visum : Visum
        Man ska ha giltigt visum för att besöka Tanzania. De flesta av våra gäster söker visum vid inresan. Vid ankomst till flygplatsen i Tanzania får du ett ansökningsformulär som du ska fylla i samt betala 50 US-dollar i kontanter. Detta brukar gå ganska snabbt. Kom ihåg att ta med en kulspetspenna!
        Under punkten där du ska fylla i adressen i Tanzania ska du bara skriva namnet på första hotellet eller lodgen du ska övernatta på.

        Om du vill ansöka om visum till Tanzania hemifrån, ska du göra det via den tanzaniska ambassaden i Stockholm. Detta kräver dock att du skickar ditt pass till Stockholm. Vill du söka visum på förhand kan du hämta formuläret här. Vi rekommenderar dock att du söker visum när du reser in i landet istället.

        Saker du ska vara observant på i förbindelse med visum:

        Du ska ha med dig ditt pass som ska vara giltigt i minst 6 månader efter utresa från Tanzania, och det ska finns två tomma sidor till in- och utresestämplar i passet.
        50 US-dollar i kontanter.
        Vid in- och utresa ska man fylla i in- och utresekort, dessa finns på flygplatsen. En länk om tips http://www.afrikasafari.se/zanzibar/praktisk-info.htm

  4. Jag

    Åter en härlig resa! Hur länge stannar ni?

  5. Vi åker också till Zanzibar i Januari! Den 2:a närmare bestämt. Kämpar också med beslutet om hur vi gör med visumet..?
    Sist jag skickade pass med posten (till kinesiska ambassaden) kom de tillbaka i ett öppet kuvert!! Rena turen alltså att passen låg kvar!

Kommentera

