Visst heter det ett resår, men det är ingen tävling


De senaste dagarna har jag sett att många resebloggare har sammanfattat sina resår. Först 2016 och nu börjar de blicka ut mot 2017. Väldigt ressugen blir jag. Men jag har funderat lite över ordet. Kan man verkligen skriva resår? Ett resår? Och inte en resår. Saker som verkligen inte är samma. Och så mina resor och utflykter då. Borde jag sammanfatta dem? Tja, jag kan väl göra ett försök:

Även om jag inte reser alls lika mycket som andra resebloggare så blev det en hel del resor och utflykter 2016. Ju mer jag reser desto mer inser jag hur mycket det finns kvar att se. Och ju mer suger det i restarmen. Däremot ser jag inte resandet som en tävling där det gäller att ha sett flest länder innan du dör. Att resa handlar, trots den yttre rörelsen, väldigt mycket om inre upplevelser. Gärna delade med andra. I detta går det inte att tävla. 

Bilderna ovan är alla sådana som jag publicerade på Instagram under 2016. Alla är från resor. Kortare och längre. Tre är från Sverige och resten från utlandet. Ingen av dessa kom med bland mina nio mest gillade på Instagram. Där kom bara bilder fotograferade i Blekinge och Skåne med. Bilderna ovan är istället några av mina egna favoriter från året som gick. De är inte placerade i kronologisk ordning utan snarare utifrån en ansats att få till ett snyggt kollage. 

De tre översta är ifrån: Monaco, Tjärö i Blekinge och PositanoAmalfikusten i Italien. Mittenraden börjar med solrosor på det italienska slättlandet i närheten av Ravenna, mittbilden är utsikten från Empire State building på Manhattan, New York och den högra mittbilden är från San Marino, ett land som var en positiv överaskning för mig på flera sätt: Dels är det väldigt vackert i kvällsljuset och dels har det en väldigt speciell historia som självständig republik i en obruten tidslinje från antiken, genom medeltiden och ända till våra dagar.

Nere till vänster syns den vackra sjön Lago Di Braies i Dolomiterna, nedre mitten föreställer soluppgången vid stenåldersstenarna på Haväng, Skåne och nedre högra bilden visar Lapporten från vårt älskade Björkliden där vi brukar åka skidor en vecka på vårvintern varje år.

Lite natur och lite städer. Några stora och några små. Hav och sjöar. Slätter och berg. Nära och långt borta. Precis som ett resår ska vara. Och som jag hoppas att också mitt resår 2017 blir. För visst kan man skriva ett resår, det heter ju så! Och visst finns det väääldigt mycket kvar att se och uppleva!

10 kommentarer

Filed under instagram, resor

10 responses to “Visst heter det ett resår, men det är ingen tävling

  1. Haha, jag tycker att löst det ganska snyggt genom att skriva ”reseår”. Då blir det inte något som sitter i byxan. :-)

  2. Nej resor handlar jo helst, tycker jag, om de upplevelser jag har och lärdomar jag får. Någon tävling får det inte bli. Resår. Hmmm, själv tycker jag nog det låter bättre om jag sätter dit en foge-vokal och kallar det reseår. Fast det är kanske en norvegianism? Annars gillar jag också din klassiska Björklidenbild. ;-)

  3. Så vackra bilder! Skönt att höra att du inte heller ”räknar länder”. Tycker också det kan kännas lite som en tävling det här med resandet.

    Jag önskar dig ett fint 2017, oavsett antalet resor. :)

  4. Jag

    Haha, nog låter det kul med resår, men jag tror att de heter reseår. Så många vackra bilder du måste ha från dina många resor, några av dem visar du ovan. Bilderna 5-8 gillar jag extra mycket.

Kommentera

