Från Afrika, via vikingar och tillbaka till Afrika igen

Jag har afrikanska rytmer i hörlurarna när jag åker till och från jobbet. Samtidigt läser jag om ”svenskarna och deras fäder de senaste 11 000 åren”. En bok jag fick i julklapp.

Jag läser bland annat att under vikingatiden innebar det hög status att resa långt, precis som det hade gjort under hela bronsåldern. Vikingatiden var den sista delen av järnåldern och jag läser vidare att hela järnåldern tycks som en glidande övergång från bronsåldern i dessa avseenden.

Vikingarna var både handelsresande och rövare från Skandinavien som särskilt gärna gav sig på kyrkor och kloster där det fanns gott om värdefulla föremål men dålig försvarsförmåga. Själva ordet ”viking” kommer från uttrycket ”dra i vinking” som betydde att ge sig ut på resa.

I västerled gick färderna till brittiska öarna, Island och Grönland. Ända till nuvarande Kanade hittade vikingarna. Till Färöarna, Shetlandsöarna och Orkneyöarna kom hela familjer för att bosätta sig och i österled gick färderna till Finland, Baltikum och Ryssland. Och ända bort mot Samarkand.

Samarkand. Jag smakar på namnet. Den som nån gång kommer fram till Samarkand…

Men det är inte dit jag ska nu snart. Nästa resmål är Zanzibar. Och Tanzanias fastland. Låter inte så tokigt det heller. Kanske bättre rent av. Och där, på Tanzanias fastland, bodde förmänniskor redan för två miljoner år sedan. Långt innan någon satt sin fot i Samarkand. 

Exakt var den människoart som vi alla idag tillhör uppstod vet vi inte. Men att det var senare än för två miljoner år sedan men någonstans i Afrika, det är i stort sett alla forskare överens om. Kanske att just dina och mina förfäder bodde i Tanzania långt innan de påbörjade sin utvandring mot Europa och långt innan några av dem, efter många och långa irrfärder, hamnade i Skandinavien och blev ”vikingar”, alltså sådana som reser. Sådana som du och jag.

Och nu ska jag alltså tillbaka till rötterna och hälsa på en kort sväng.

Bilden ovan är ett utsnitt av omslaget till boken jag just läst ut av Karin Bojs och Peter Sjölund. Den kan rekommenderas.

Lämna en kommentar

Filed under historia, resor

Kommentera

