Big note to self – glöm aldrig ta med extra minneskort till kameran på resa

Jag brukar alltid ha med mig ett extra minneskort till kameran när jag reser. Det ligger i ett litet skyddande plasthölje i plånboken. Jag har också med mig ett extra fulladdat kamerabatteri i handväskan. Men den här gången höll det på att gå riktigt illa.

Foto är min hobby och när jag reser är det viktigt för mig att kunna fotografera. Kanske för att jag har så dåligt bildminne i mitt huvud.

En gång blev jag bestulen på min kamera på spanska trappan i Rom. Jag hade ställt den i från mig och hade inte tillräcklig uppsikt. När jag reste mig för att gå var den borta. Det här var långt före tiden med kameror i mobiltelefoner och resan blev inte det samma efter det att jag blivit av med kameran.

Inför den här resan till Tanzania har jag köpt en ny kamera och ett nytt objektiv. Jag vill kunna fotografera djuren vi ska se på den safari vi ska göra. Kameran köpte jag från en firma och objektivet från en annan. Båda via nätet. Båda på black friday. Objektivet kom snabbt. Kameran tog lite längre tid. Minneskort hade jag sedan innan. Så jag satte i minneskortet från den gamla kameran i den nya. Som sedan testades något litet på hemmaplan men också på Zanzibar innan det var dags att flyga till Tanzanias fastland. Så långt allt gott och väl.

Väl på flyget, som visar sig vara ett pyttelitet propellerplan, plockar jag upp kameran för att fotografera stränderna, havet och marken när vi flyger. Jag fotograferar några bilder. Men plötsligt kan kameran inte läsa minneskortet längre! Jag plockar ut minneskortet ur kameran flera gånger. Provar att rengöra det. Men icke!

Men jag har ju ett reservkort i plånboken. Trodde jag. Men när jag fiskar upp plastfodralet där minneskortet ska ligga ser jag att det är tomt. Då kommer jag ihåg! När nya kameran kom satte jag i reservkortet i den gamla kameran i tanke att jag skulle ta med den också. I ett senare skede bestämde jag att det skulle bli för mycket att släpa på två kameror. Men glömde att jag flyttat på reservkortet!

I Arusha möts vi av guiden, Prosbamn från Good Earth Tours, som ska visa oss Ngorongoro näst dag. Det första jag frågar är om vi kan åka in till nån fotoaffär i Arusha men Prosbamn påpekar att det är söndag och allt är stängt.

Däremot vet han två affärer längs vägen till Ngorongoro farm house, där vi ska bo för natten, säger han, där det kan finnas minneskort.

Första stället är där vi stannar för att äta lunch ur lunchboxar som guiden haft med sig. Jag stegar glatt in i affären som visar sig vara en souvenirshop. Inga minneskort där inte. Jag börjar misströsta.

När vi har kört länge och väl genom masai-land så kommer vi till en liten by som heter Karatu och benämns som stad. Här stannar chauffören och pekar på en liten, liten elektronikaffär på andra sidan det djupa dagvattendiket. Jag känner mycket tvivel men rundar diket på första och bästa övergång och går tillbaka mot affären. Bakom disken sitter en kille som inte förstår ett ord engelska. Men vår guide kommer snart till min hjälp och översätter. Jodå det finns minneskort. Hur mycket minne vill jag ha? De med mest minne har 8 GB så jag tar ett sånt. Det kostar 10 dollar. Guiden uppmanar mig att testa det innan jag betalar. Så jag gör så. Det funkar inte!

Men han har en annan sort också. Denna sorten finns dock bara med 2 GB. Jag provar ett sådant. Det funkar! Jag fotograferar en bild av människorna utanför affären. Vår guide testar kameran och fotograferar mig i affären och bilen med min familj i. Jag får 5000 tanzanianska shilling tillbaka på de tio dollarna för detta kort. Jag frågar om jag kan köpa ett till. Det kan jag inte. Detta var det sista!

Phust! Det löste sig till sist men det var verkligen på håret!


11 kommentarer

Filed under resor

11 responses to “Big note to self – glöm aldrig ta med extra minneskort till kameran på resa

  1. ogamotoga

    Nu så vet du din läxa ;-) Men så jobbigt när sådana saker händer.

  2. Oj vad jobbigt. Så klart vill man kunna fotografera så mycket man vill. På lördag åker vi till Sydafrika. Jag vinkar när vi åker förbi. Ha en fortsatt bra resa. / Marianne

  3. Så kan det bli ibland. Man tycker att man har rutin och koll på läget och ibland blir det tabbar ändå!
    En sån tur att det löste sig.

  4. Det är viktigt att dubbelkolla och trippelkolla att allt verkligen är med innan man åker iväg! 😀 Skönt att det löste sig iaf och att du fick tag på ett minneskort.

    Jag har också glömt både minneskort och batteri men som tur var båda gångerna vid mindre viktiga tillfällen. När jag glömde minneskortet så kunde jag bara vända om och hämta det. Det tog lite extra tid men ingen större skada skedd.

  5. Skönt att det löste sig!
    Hälsningar
    Han som skulle fota norrsken men glömde batteriet på laddning hemma…

  6. Pingback: Att fotografera safari med iPhone | Halloj världen!

  7. Pingback: Att fotografera safari med systemkamera | Halloj världen!

  8. Jag

    Ajdå. Det var svettigt. Jag frågade svärsonen som fotar mycket, inför vår resa i våras och han rekommenderade ett helt gäng med minneskort. Det blev bra, man tar ju ofta många fler ort än man tror. Så skönt att det löste sig!

Kommentera

