Sedan jag gråtit färdigt ska jag bli bäst i världen

Jag läser i Bodil Malmstens samlade dikter. En bok jag fick i 50-årspresent av min sambo, Anders. Jag stjäl och gör Bodil Malmstens ord till mina egna. 

Jag plockar rader ur olika dikter och sätter ihop till egna. Petar in något enstaka ord. Plockar bort ett annat.

Får man göra så? Jag gör det i alla fall. Här är den första:

Sedan jag gråtit färdigt ska jag bli bäst i världen

Sedan jag gråtit färdigt
och hatat undan
sedan jag stängt in mej
och rivit mina staket
sedan jag förlåtit mina synder
och beslutat ta mig
som jag är
börjar jag från början

Reglerna är spelets regler
plikten är min plikt
spelets regler ändras
inte av sej själv
Spelet ska spelas till dess
det inte finns något spel

Jag börjar bli för gammal
Än sen
Havet har alltid funnits

Jag har börjat med ord
Erkänner äntligen
Jag ska bli bäst i världen

Hur?

Hur gör loppan
för att hoppa
högre
än sig själv?

Jag
är
hoppet
svarar loppan

Bilden: Havet har alltid funnits. Kendwa, Zanzibar.

4 kommentarer

Filed under böcker, dikter, personligt, resor

4 responses to “Sedan jag gråtit färdigt ska jag bli bäst i världen

  1. Oh vad bra det blev det du skrev, starka bra ord, kram

  2. Jag

    Jag köper allt i diktpotpurrit utom hatet. ”Hur gör loppan…” är suveränt. Och havet har alltid funnits, som på din fina bild.

    • Jo. Funderade länge på om hatet skulle få följa med eller inte. Men. Ibland finns det där. Det kan vara hatet mot världens galenskap. Eller mot jagets ofullkomlighet. Eller barra mot dåligt väder. Hat är en känsla som de flesta kan känna någon gång mot något. Kanske när vi är ur balans? Då gäller det att snabbt hata undan. Komma vidare. Så tänkte jag, när jag lät raden vara kvar. :)

      • Jag

        Bra att du funderade. Klart att ma kan hata mer eller mindre ibland. Och hatar man färdigt så är det väl ok, då kommer man vidare. Men jagets ofullkomlighet bör inte drabbas av hat, anser jag.

Kommentera

