Just nu skulle jag inte boka en resa till USA


Utvecklingen i USA skrämmer mig. Faktiskt så pass att jag skulle avråda från att boka resor till landet just nu. Allmänt är jag ingen vän av turistbojkotter så det handlar inte om det. Men vem vet hur reseläget utvecklar sig?

Vi står i kön till immigrationen i New York. På en skärm visas de senaste nyheterna. CIA har under tiden vi flugit över Atlanten beslutat öppna mejl-utredningen mot Hillary Clinton igen. Jag får kalla kårar längs ryggraden. Det är den 28 oktober 2016 och jag börjar för första gången på riktigt ana att USA kanske inte alls får sin första kvinnliga president. Att Trump faktiskt, hur orimligt det än kan verka, kan vinna.

Jag får kalla kårar längs ryggraden. Inte därför att det kan bli ännu en man i raden av män. Inte heller därför att det kan bli en republikan där jag föredragit ännu en en demokrat. Utan mot bakgrund av allt Trump har sagt att han ska göra. Som att bygga en mur mot Mexico och låta Mexico betala. Som att kasta ut muslimerna ur landet. Som att växthuseffekten inte finns utan är ett påhitt av Kineserna i syfte att minska USA:s konkurrenskraft. Och mot bakgrund av det han visat upp av sin personlighet. Hur han uppträtt som en lättkränkt och omogen femåring så snart någon sagt emot honom. Jag får rysningar.

Vår korta höstlovsresa till New York blir lyckad. Vi ser inte mycket av valrörelsen. Och vi är strax hemma igen. Den där CIA-utredningen läggs också snabbt ner igen. Och jag övertalar mig själv att det orimliga inte kan hända. Men några dagar senare gör det det.

Det hände. De valde galningen.

Sedan går det ett par månader. Obama är fortfarande president där borta och fattar några kloka beslut. Men som så klart riskerar att rivas upp. Det blir jul och nyår och människor runt om i världen lovar sig själva och varandra att 2017 ska bli ett bättre år än det förra.

Jag firar min 50-årsdag i Tanzania, kommer hem och sedan tillträder den nya presidenten over there. Och sedan börjar mardrömmen.

Redan förra helgen försökte jag intala mig själv att jag inte skulle bry mig så mycket. Jag tänkte på ordspråket som säger att det gäller att ha sinnesro att acceptera det du inte kan förändra, mod att förändra det du kan och förstånd att inse skillnaden.

Jag försökte ge upp hoppet om USA. Men det gick dåligt. Jag följer löpande nyheterna därifrån. Jag känner för människorna där. Och alla andra som drabbas av det som nu händer. Jag har alltid gillat mycket med USA och jag ha besökt landet fyra gånger (eller fem, beroende på hur man räknar). Jag gillar naturen. Den är fantastisk på många håll. Den positiva artigheten är också trevlig även om den ofta innehåller ett litet mått av falskhet: ”Have a nice day”, känns ändå trevligt att få höra även om personen ifråga egentligen struntar i min dag.

Inte minst vetenskapen som är i världsklass och populärkulturen som också är det finns det all anledning att gilla. Matkulturen är inte alltid lika bra, även om där också finns positiva inslag och utrikespolitiken har jag ofta varit frågande inför. Även under Obama. Sammantaget är det ändå i allra högsta grad ett land jag gärna besöker fler gånger.

Men just nu skulle jag inte boka en resa till USA. Hade jag redan en resa bokad skulle jag nog åka, beroende på hur saker utvecklar sig. Men jag skulle vänta minst 100 dagar innan jag bokade en ny resa dit. De hundra första dagarna sägs ju säga mycket om hur en ny regim ska bli. Och jag skulle i så fall boka tätt inpå. Men sannolikt kommer jag inte heller i maj känna mig sugen på att resa dit. Ingen vet vad som kommer att hända härnäst. Ingen vet vart utvecklingen tar vägen. Kanske svenskar också hamnar på listan över oönskade resenärer till USA? Vi är ju väldigt mycket emot den nya regimen i USA i det här landet. Kanske blir det oroligheter i USA som urartar? Kanske blir de som ska resa in tvungna att svära lojalitet mot Trump för att släppas in? Kanske kontrollerar de vad du skrivit om Trump på sociala medier innan de släpper in dig? Just nu utesluter jag ingenting. Det är en väldigt obehaglig utveckling där borta. Och snabbt går det.

10 kommentarer

Filed under resor

10 responses to “Just nu skulle jag inte boka en resa till USA

  1. Jag älskar USA och har tappat räkningen på hur många gånger jag varit där men 20-25 ggr i alla fall. Efter valet i höstas intalade jag mig att vi skulle åka till Kalifornien som vanligt i sommar men efter de senaste dagarnas händelser är jag väldigt tveksam. Jag tror att det kommer bli svårt för Trump att hindra svenskar från att komma in i landet men jag skulle inte bli förvånad om de faktiskt börjar kolla sociala medier mer aktivt i immigration-kontrollen och då skulle jag nog ligga illa till som visar mitt missnöje genom att klicka like på kritiska inlägg om Trump på Facebook många gånger varje dag.

  2. Anders H

    Känslan är densamma, ingen lust att resa dit nu. Samtidigt har jag lite svårt att motivera det med ledarskapet när jag precis kommit hem från Kuba. Men 4 år, och jag hoppas verkligen det bara handlar om 4 år, kan jag vänta tills jag åker dit igen.

  3. Jag håller fullständigt med dig och visst blir jag rädd jag också

  4. Jag blir mer än mörkrädd över vad den ”trumpne” mannen over there kan hitta på. Dotterns kompis från Kalifornien kommer hit nu i februari och tänker stanna här ett tag ..hennes föräldrar är oroade över att hon åker till Sverige för vårt land ses som ett av de kriminellaste länder och ett land där våldtäkter ligger som 2 i hela världen. Vi är ett för många skrämmande exempel hur utvecklingen kan gå åt fel håll snabbt. Jag kan säga att var ,man än är så anpassar man sig till rådande läge på något konstigt vis göt man det. Hur hemskt det än är. Såg du Hedi Fried på Skavlan i fredags som överlevde Aushwitch ..många i koncentrationsläger överlevde just pga att de anpassade sig och aldrig tappade hoppet.
    Ibland så tänker jag att vart är vi på väg egentligen och blir helt iskall då jag tänker på att galningar kan bli valda som ledare igen..man kan tydligt se att det är mycket som är likt då Hitler regerade..fast nu är det mer sofistikerat på något vis och många tror nog att det aldrig mer kan ske igen. Bara det att han säger att han ska tala direkt till folket gör att jag får rysningar.
    Vart är världen på väg egentligen?

  5. Stefan

    Om din sökhistorik och allt ditt sociala liv på nätet granskas innan du ev. får visum så ligger både du och jag Inger illa till då vi bägge yttrat oss kritiskt mot Trump. Hoppas närmaste fyra åren går fort ! Som tur är finns det många andra länder att besöka (:-)

Kommentera

