Är det två sekreterarfåglar? Nej det är kamhägrar, eller vänta – krontranor ska det vara



Två krontranor flyger över vattnet i Ngorongoro.
Jag fångar dem i flykten med min nya kamera där de sträcker strax bortom vassen och framför kraterväggen.  Just då vet jag inte att de är krontranor. Vår guide benämner dem crowned crane, men av någon anledning har jag fått för mig att de heter sekreterarfågel på svenska. När jag senare googlar får jag klart för mig att sekreterarfåglar är något helt annat. Så jag får googla på fåglar i Ngorongoro och hittar dem där. Men någonstans på vägen blir de till kamhägrar i mitt medvetande. Det är först nu idag på morgonen, när jag ska publicera den här bilden här på bloggen som jag upptäcker att det inte finns något som heter kamhäger. Och när jag tittar på fåglarna i flykten som sträcker ut både hals och ben ser jag ju att de är tranor och inte hägrar. 

Grå krontrana heter den till och med. Fågeln som är Ugandas nationalfågel men som än så länge också finns här i Tanzania. Men den är starkt hotad. Den som så många andra. 

Lämna en kommentar

Filed under natur, resor

Kommentera

