Hur svårt kan det vara? Skidresan som det tar ett år att boka

Igår bokade jag sista delsträckan på årets skidresa i april till Björkliden, Lappland. Den sträckan som går från Stockholm till Karlshamn. I huvudsak med tåg. De biljetterna har inte släppts innan på grund av banarbeten.

Att boka tågresa från Blekinge till Lappland är så krångligt att det känns som att de som gjort SJ:s bokningssystem inte ens föreställt sig att någon skulle vilja göra en sådan resa. Det var samma med det gamla bokningssystemet.

Vi brukar boka stugan i Björkliden för nästa år under hemresan därifrån. Detta eftersom vi de två första åren i Lapplandsfjällen bokade sent och då hamnade på Vandrarhemmet i Riksgränsen. Det fungerar också. De har dagliga transferbussar. Men det är ju mer praktiskt att bo i skidbacken där vi ska åka.

Sedan gäller det att vara på hugget när SJ släpper nattågsbiljetterna till Norrland. Jag hade koll på när de skulle släppas i september men hade så många andra bokningar just då inför resa till Italien, New York och Tanzania så jag sköt det framför mig lite för länge. När jag väl i november satte mig för att boka Stockholm – Björkliden tur och retur var det redan fullbokat den dagen vi behövde åka för att komma upp till stugan vi bokat på söndagen. Jag tittade runt på alternativ: andra tågbolag och flyg men hittade ingen vettig resa för att vara uppe till stugbytet på söndagen. Så det fick bli att vi missar en dags skidåkning och kommer upp på måndagen istället.

Vid den tidpunkten när jag bokade nattåget gick det fortfarande inte att boka resan Karlshamn – Stockholm. De biljetterna släpptes senare. Sträckan Karlshamn – Stockholm bokade jag förra helgen men då var det fortfarande inte möjligt att boka åt andra hållet.

Igår gick det alltså att boka sista delen av returresan. Det blir – som vanligt – buss mellan Stockholm och Södertälje. Det är likadant varje år. Tack för det Banverket!

Kvar att boka är skidhyra. Det brukar inte vara möjligt att göra förrän närmare inpå. Så jag har inte ens försökt än.

Ibland undrar jag varför det ska behöva vara så krångligt för den som vill ta tåget till fjällen. Det är ju det som är ursprunget. Det var ju så det började med skid- och vandringsresor. Hur svårt kan det vara att göra det lite lättare att boka?

6 kommentarer

Filed under resor

6 responses to “Hur svårt kan det vara? Skidresan som det tar ett år att boka

  1. Oh vad jobbigt och krångligt det lät

  2. Jag

    Milde himmel! Släppa biljetter? Vad sjutton är det för påfund?! Jag har inte åkt långtåg på evigheter men inte visste jag att det har blivit en sån cirkus. Det var bättre för: man bokade när man visste att man skulle åka, nattåg som dagtåg, hela sträckan genom Sverige och sen var bokningen gjord.

  3. Anders H

    Tråkigt med missad skiddag!
    Varför blir det buss till Södertälje, planerar Banverket underhåll just till påsk?
    Sitter själv på tåget från Åre just nu, åkte dagtåg både upp och ner från Norrköping då nattågen inte längre är nåt vettigt alternativ. Mycket dyrare, måste bokas när de släpps för att få plats och dessutom skulle vi komma hem kl 2 på natten (blir inte mycket sömn direkt).
    Måste dock säga att dagtågen fungerat hyfsat bra. Åkte från N kl 14.30 och kom till Åre 23. Hem åkte vi 15.50 och kommer hem 01.00.

Kommentera

