Eller kanske Folegandros? 


Som ett alternativ till Amorgos kikar jag på Folegandros. Det verkar vara precis lika krångligt att ta sig dit som till Amorgos. Och det verkar också vara en vacker ö. 

Jag tror att jag är på jakt efter ett Grekland som kanske inte ens längre finns. Det Grekland som fanns innan öluffande och massturism slog rekord på 80-talet. Jag tror att en liten aning om hur det en gång var att resa i Grekland kan upplevas på öar som Amorgos och Folegandros. Och Donoussa. En annan ö som jag kikat på idag. Grekiska bokstäver. Restauranger utan menyer. Sånt.

Själv upplevde jag lite av det där förturistiska på Zakynthos vid mitten av 80-talet. Det var på en tågluff snarare än en båtluff, även om det blev till att ta båten den sista biten. 

Om det alls finns kvar sådana platser i den grekiska ö-världen vill jag gärna hitta dem.

2 kommentarer

Filed under resor

2 responses to “Eller kanske Folegandros? 

Kommentera

