10 Instagram-tips till resebloggare och andra bloggare


Ett Instagram-konto är ett bra komplement till en blogg för att nå ut till fler och även bygga en djupare relation till sina läsare. Men ska man ha ett särskilt konto för bloggen utöver det privata? Och hur får man många följare och mycket interaktion? Här är några tips för dig som vill komma igång eller förbättra dig:

1. Normalt räcker det med att ha ett konto
Den första frågan du kanske ställer dig är om du ska ha separata konton som privatperson och som bloggare. Mitt råd är att bara ha ett konto. I ditt eget namn. Länk till bloggen kan du ändå ha där.

Men du tänker kanske att du vill dela mer privata bilder av barnen, släktkalas och från fester med kollegorna på ditt jobb? Men att dessa bilder bara ska få ses av den innersta kretsen? Inte av dina bloggläsare? Tänk i så fall en gång till, säger jag då. Det är inte fel att visa en större bredd av dina intressen på Instagram än vad du gör på bloggen. Det adderar bara till vem du är för dina läsare. Sådant som känns som att du lämnar ut andra för mycket kanske du inte ska sprida överhuvudtaget? Men om du känner dig fundersam inför gränslandet kan du kanske posta sådant som du känner är mer privat på ditt privata konto på Facebook? Och vara personlig men inte privat på Instagram? Men en och annan bild på barn, familjemedlemmar och/eller kollegor tycker jag bara är trevligt även på Instagram.

Främsta anledningen till att bara ha ett konto är att det är enklare att läsa hela sitt flöde via ett konto. Har du flera konton blir det lätt så att du glömmer att kolla igenom ditt flöde på något eller några av kontona. Och kanske bara postar inlägg där men utan att kolla igenom det andra postar?

Ett alternativ är i så fall att ha ett bloggkonto som inte följer någon alls. Men att ”följa” utan att följa är att vara en spökföljare och sådant beteende uppskattas av ingen.

2. Posta inte samma innehåll på flera ställen
Funderar du på att posta exakt samma foton, videoklipp och/eller texter som på bloggen för att göra det enkelt för dig? Då tycker jag att du ska fundera en gång till om du alls ska ha flera kanaler. Innehållet i dina olika kanaler ska komplettera varandra, inte vara kopior. Varför ska man annars följa dig på båda (alla) ställena?

3. Följ många men följ inte bara för att få följare
Att bara samla följare för siffrornas egen skull är inget jag rekommenderar. Tvärtom. Sociala medier handlar aldrig enbart om att nå ut. Det handlar ännu mer om att ta in. Om att kommunicera. Inspireras. Ha roligt. Och om du gör så får du på köpet lättare att också nå ut.

Att följa andra ger följare. Följ många! Importera dina kontakter från Facebook och telefonens adressbok. Men låt det inte stanna där. Under ikonen med pratbubblan med ett hjärta i hittar du, som du säkert vet, kommentarer till dig och meddelanden om vilka som gillat dina bilder och videoklipp. Men där finns också en flik där du kan se vilka inlägg de du följer har gillat. Via dessa miniatyrer kan du hitta till personer som fotograferar bilder du gillar och som därför är lämpliga att följa.

Men följ alltid för att du faktiskt är intresserad av kontot ifråga, inte bara för att få följare – du kommer att genomskådas om du kör ”follow for follow”. Och kvar står du med de följare som följer dig för att du följer dem och där ni egentligen är ömsesidigt ointresserade av varandras inlägg. Vitsen med det?

4. Var en aktiv följare
Kolla igenom flödet flera gånger om dagen och gilla bilder du gillar. Lämna gärna många kommentarer också. Om du är en aktiv följare bygger du relationer och får själv aktiva följare.

5. Fotografera sådant du gillar och var konsekvent
Fånga ögonblicken. Sök aldrig något att fotografera för att du väntar i kö eller är uttråkad. Då är det istället läge att kolla igenom flödet och inspireras av andras bilder.

Återvänd gärna till samma motiv eller i alla fall samma typ av motiv om och om igen. Var inte rädd för att upprepa dig. (Men publicera inte flera snarlika bilder samtidigt.) Ett av mina mest populära motiv är just ett som jag ofta upprepar. En ek på en åker som jag passerar varje gång jag pendlar med tåg till och från jobbet.

Använd gärna Instagrams filter och andra möjligheter till bildbehandling på ett relativt konsekvent sätt. Leta dig fram till ditt eget uttryck.


6. Posta mer av det som funkar
Kolla vilka av dina bilder och klipp som funkar bäst och fundera på varför. Vad är gemensamt för inlägg som får många gilla och kommentarer vad gäller innehåll och komposition? Gör ibland samma sak med andras flöden. Ibland är det sådant du själv är förtjust i som funkar. Andra gånger är det annat. Anpassa ditt innehåll till det dina följare vill ha. Mer av sådant som funkar. Mindre av sådant som inte funkar. Men självklart ska du inte anpassa ihjäl det som är du.

7. Använd taggar
Att tagga mycket kan ge fler gilla men ger också mycket mer spam. I vart fall om man taggar engelska ord. Genom att gilla och kommentera bilder som du hittar via taggar kan du också väcka intresse för ditt konto och dina inlägg. Du kan också hitta konton att följa på det här sättet.

8. Publicera aldrig andras bilder som om de vore dina egna
Egentligen tycker jag att detta är självklart men tillräckligt många gör det här felet för att jag ändå ska känna att det kan behöva påpekas. När du återpublicerar andras bilder, om du alls väljer att göra det, ska du alltid uppge källan. Själv avföljer jag alltid lugnt och stilla när jag upptäcker att någon regelmässigt publicerar andras bilder utan att ange källa.

9. Lär dig lite grundläggande foto- och filmkunskap
Om du inte redan har med dig detta i bagaget: Gå en kurs eller läs på om bildkomposition: Som att inte (mer än i undantagsfall) ha objektet mitt i bilden. Att renodla bilderna och inte ha en massa ”skräp i hörnen”. Använd diagonalen, gyllene snittet och liknande. Du behöver ingen avancerad kamera. En mobilkamera räcker normalt. Men kunskap är en lätt packning att bära – som ger mycket tillbaka.

10. Håll bara på när det är roligt
Ta paus när inspirationen tryter. Men fortsätt gärna kolla och gilla andras bilder ändå. Om det känns kul. Att se till att ha kul är nog det bästa rådet av alla!

12 kommentarer

Filed under blogg, instagram, resor

12 responses to “10 Instagram-tips till resebloggare och andra bloggare

  1. Bra tips! Jo jag har kört follow to follow med ett grupp mamma blogg och mellan oss så är det lång tråkigt att se seras bilder! Vi har absolut ingenting gemensamt utom att vara mamma förstås. Nu är det för sent att dra sig ur så jag bara scrollar förbi bilderna. Jag är riktig dålig på att ge o svara på kommentarer på Insta..ska bli bättre på det!

  2. Fantastiskt fin sammanfattning och riktigt bra tips! Jag länkar gärna (med källa och namn såklart!) till ditt inlägg på min blogg om det är okej?

  3. Tack för kloka och inspirerande inspel! Och jag vill passa på att säga att dina bilder här på bloggen är fantastiskt fina!

  4. Tack för infon ..jag är inte där ännu följer inte med i något annat än FB och bloggen pga att jag inte jag internet på mobilen. När jag skaffar en ny mobil för det kommer att ske någon gång inom det snaraste har jag mycket att lära inser jag då jag ser dina råd.

  5. Kommer nog aldrig bli någon instagramexpert. Dålig på att gilla och kommentera, lika dålig att använda hashtaggar. Delar min instagrambild på facebook 9 av 10 fall.
    Men det var bra tips att tänka på :)

  6. Tack för bra tips! Just det där med att posta samma saker i flera kanaler retar jag mig alltid på, förstår inte vitsen med det.

Kommentera

