resor

10 skäl att inte resa till Thailand

Thailand

Funderar du på att resa till Thailand? Här har du tio anledningar att låta bli:

1. Du har redan varit där femtielva gånger
Okej. Kanske inte riktig femtielva. Men många. Många har i alla fall varit där många gånger. Landet blev redan på 1990-talet det ”nya Kanarieöarna” efter att ha varit ”up and coming” några år. För min del har jag varit där två gånger: 1994 och 2009 men jag skulle tro att de flesta svenskar som reser mycket har varit där betydligt fler gånger på de här dryga tjugo åren.

2. Alla andra svenskar är också där
Februari har på många svenska arbetsplatser blivit ”thailandsmånaden” när så många är iväg att det nästan blir samma pusslande som på sommaren för att få verksamheten att fungera. Och det är inte årets enda thailandsmånad. Hela vinterhalvåret reser många dit. Det där märks på plats i Thailand också. Du hör svenskar prata i varje gathörn. Hur exotiskt är det? Egentligen?

3. Det finns massor av andra länder i världen att besöka
Det här kommer kanske som en överraskning  för dig. Men. Det finns faktiskt andra länder i världen! Nordamerika med Karibien. Isla Mujeres utanför Cancun eller Tulum i Mexico är till exempel fint. Kalifornien också, men är kanske inget vinterresmål.  Sydamerika. Där har jag själv än så länge bara besökt Brasilien men det kan verkligen rekommenderas. Oceanien med Söderhavet och Australien. Europa och Afrika. Och inte minst: massor av andra länder i Asien! Livet är kort. Världen är stor. Varför resa till samma land om och om igen?

4. Flygresan är lång och jobbig
Thailand ligger nästan på andra sidan jordklotet, ju. Och jag har faktiskt svårt att förstå varför man utsätter sig för de här långa flygresorna varje år eller oftare. Och då för att återvända till samma plats. Det är trångt, det är långtråkigt och det är svårt att sova. Själv orkar jag inte med att göra långresor varje år. (Dessutom har jag inte semester så att det räcker.) Och även om jag tycker att vi som privatpersoner inte kan belastas för att flygindustrin inte fått fram några klimatsmarta drivmedel till flyget än, så är det ju inte helt fel att tänka lite miljö. Att du gör långresor lite mer sällan och då istället passar på att vara borta lite längre tid.

5. Du kan lika gärna äta på kvartersthaikrogen hemma
Många framhåller den Thailändska maten. Den är ju så god! Och okej då. Det är den ju. Men i snart varje by, och i snart varje kvarter i de större städerna, finns det nu en thairestaurang här hemma i Sverige. Dessutom är där ofta billigt att äta. Särskilt som du sparar pengarna för flygresa och hotell. Och maten på thaikrogen här hemma är ju dessutom mer rimligt chilistark i förhållande till våra svenska smaklökar.

6. Det regnar jättemycket
Tänkte du att du skulle fly från regniga Sverige? Under perioden november-mars regnar det ungefär lika mycket i Thailand som i hemma i Karlshamn. Under hela det övriga året regnar det betydligt mer i Thailand.

7. Du bli varm och svettig
Inte nog med att det är regnigt och fuktigt. Det är varmt också! Och det vet ju alla vad som händer då: Du blir svettig också. Usch och fy! Dessutom är vattnet fisljummet i både pool och hav så du blir knappt avsvalkad ens av ett dopp.

8. Där finns kubmaneter och andra faror
Militärkupper, demonstrationer och terrorister. Naturkatastrofer. Trafiken och alla farliga djur. Vad är det med Thailand som gör att vanligtvis försiktiga svenskar plötsligt bortser från alla risker? Okej. Kubmaneter och andra giftiga djur är kanske ingen jätterisk även om de finns där. Men att den som i vanliga fall är petnoga med petskydd, cykelhjälm och bakåtvänd bilbarnstol plötsligt tar barnet i famnen och åker tuk-tuk i zigzack och ilfart genom Bangkok?

9. Det är inte ens lika billigt som det brukade vara
Enligt Forex senaste turistindex är nu flera av turistländerna i Asien billigare att leva i som resenär. Medan Thailand har index 64 har till exempel Indien 49 medan Vietnam har 50,  Filippinerna 56 och Kambodja 57. Även Brasilien i Sydamerika är billigare (index 57).

10. Du gör mig avundsjuk
Som du kanske redan har märkt är det här inlägget skrivet i en aningens raljant ton. Det var meningen och skulle föreställa ett försök till viss humor. För precis som du har anat är jag i själva verket rejält avundsjuk på dem som har lyckats inrätta sina liv så att de kan tillbringa flera veckor varje vinter på longstay i Thailand. Och jag skulle själv gärna befinna mig där just nu. Men samtidigt. Om jag också hade den möjligheten att inrätta mitt liv så. Då skulle jag knappast välja Thailand vart eller vartannat år. Jag är ganska säker på att jag skulle ha varierat resmålen.

Bilden ovan: När vi lämnade Koh Chang i januari 2009 var det sista etappen på vår jordenruntresa. Vi hade bara nån dag i Bangkok innan vi skulle flyga hem till Sverige. Vår förstfödde, som då bara var fem år, utbrast ”jag kommer att sakna Koh Chang” och föll i gråt. Just då kändes det ganska tungt att inte kunna stanna i Thailand lite till. 

14 kommentarer på “10 skäl att inte resa till Thailand

  1. Vi är just nu inne på vår andra longstay på Koh Lanta! Hade jag fått välja själv hade vi förmodligen testat ett annat alternativ den här föräldraledigheten, men min man ville verkligen hit igen. Fast, det går knappast någon nöd på mig heller, haha! En stor fördel är att det finns inte bara en, utan två, svenska skolor här vilket är en avgörande faktor för oss med skolbarn.

    1. Självklart förstår jag att det där med svensk skola är en bra grej på longstay med barn under pågående termin. :) Och jag gillar Thailand, trots allt. Det är bara det att det finns så mycket annat att se därute. Men avundsjuk är jag. Grön av avund. :)

  2. Haha, det var ganska roligt. Själva känner vi ju lite sådär, att det finns fler länder. Men om jag reste med flera barn och skulle ha dem i skola, som Annika, skulle jag kanske välja Thailand ändå.

    1. Ja. Det där med skola ÄR viktigt. Att ha barnen i engelsktalande skola kan ju också ge mycket i och för sig men jag förstår ju att det är väldigt mycket enklare att välja någon av de svenska skolorna på Koh Lanta. :)

  3. Jag vet inte men jag har inte haft någon lust att åka till just Thailand. Eller jag vet. Jag vill inte p.g.a. det som börjar på p- och slutar på -titution. Det finns flera andra länder som jag inte heller vill besöka och inte har jag känt mig dragen till länder där man hör svenska hela tiden. Men nu gör jag snart en sådan resa i alla fall och det beror på att min kropp behöver värme, vila och en inte alltför lång resa. Utan strapatser.

    Sen undrar jag om man inte kan hitta på ett svenskt ord för longstay?

    1. Jag tror att det hette långliggare förr när det gällde Medelhavsländerna, men det lät kanske för slött? Låter härligt ändå att du kommer iväg på en resa! :)

      1. Långliggare låter lite slött, haha! Ja, nu kände vi att det var dags att pröva på, men jag känner lite som om vi ”slänger bort” pengar på en ort jag aldrig har längtat till.

  4. Hej 😊
    Här håller vi på att boka våran 1:a resa till Thailand, min sambo, jag och 2 döttrar 8,18 år gamla. Vi TROR att Krabi/Ao Nang blir bra, men kanske kan vi få tips. Tänkte först åka över Jul i år..men fy farao så DYRT 😮 Så det blir nog strax efter Jul. Men alla tips mottages tacksamt. Hur långt i förväg bör vi boka flyg? Fritidsresor har flygstolar för ca 42 papp för oss…det verkar väl rimligt? Eller finns billigare? Hjälp oss gärna lite på traven 😄

    1. Har inte riktigt koll på flygpriserna. Har du jämfört på bokasmart.se? Vi tyckte att Ao Nang var fantastiskt 1994, men det är nog en helt annan plats idag. Mycket mer bebyggelse. Vore kul att återvända nån dag för att se hur det har förändrats. :)

      1. Oki,tack för svar 👍
        Vart åker ni helst i Thailand? Flygresan är LITE skrämmande 😣

Lämna en kommentar