blogg · sociala media

#Blogg100 riskerar att motverka sitt syfte

  Jag har anmält mig till #blogg100 i år igen. Utmaningen som går ut på att blogga ett inlägg varje dag i 100 dagar. Jag gör det för utmaningen. Jag gillar utmaningar! Och för att jag har misslyckats två år tidigare med att gå i mål. Jag vill gärna visa mig själv att jag kan få det att fungera. Tredje gången gillt! Däremot tror jag inte att de syften som anges ligga bakom #blogg100 kommer att uppnås. Tvärtom faktiskt. Låt mig berätta varför.

Blogg100 genomförs för femte året i rad och för min del är det, som sagt, tredje gången jag försöker. 2014 bloggade jag 64 inlägg innan jag gav upp. Förra året blev det 51. I båda fallen hade jag dessutom när jag gav upp haft någon eller några överhoppade dagar. Vilket inte är tillåtet. Reglerna för utmaningen kan du läsa mer om på Bisonblog. Utmaningen startar imorgon, den 1 mars.

Som syfte bakom utmaningen anges bland annat att den gör skillnad, framförallt för deltagarna, men också lika mycket för läsarna. Och det är ju alldeles sant. I och för sig. Frågan är bara om #blogg100 gör skillnad åt rätt håll? 

Ska du uppdatera en blogg varje dag riskerar du att hamna i ett läge där många inlägg blir korta, slarvigt skrivna och om andra ämnen än det som är bloggens egentliga nisch. Uppfattas det verkligen som positivt av läsarna?

För den som har en glest uppdaterad blogg kommer den få nytt liv igen. Men för oss andra? Vilken är nyttan med sju inlägg per vecka istället för kanske tre eller fyra. Särskilt då om de extra inläggen, och några av de andra dessutom, håller lägre kvalitet än annars? 

Fredrik Wass som ligger bakom utmaningen menar att den som deltar kommer att få nya läsare och att de kommer att återvända oftare. Själv är jag mycket tveksam. Tidigare år när jag har deltagit har jag inte sett nån direkt positiv påverkan på besöksstatistiken. Å andra sidan har jag ju inte gått i mål med utmaningen heller… Och jag ser faktiskt en risk, som jag varit inne på förut, att tätare uppdateringar kan leda till en spretigare blogg med sämre kvalitet. ”För att Du Du kommer att hitta saker att blogga om som du inte ens visste fanns”, som Fredrik själv skriver. Så har jag nog, om jag ska vara riktigt ärlig mot mig själv  känt att det har blivit tidigare år. Och det kan i värsta fall istället leda till färre läsare. Jag ser det som en utmaning i sig att undvika korta inlägg, spretigare ämnesval och lägre kvalitet. 

Blir jag då bättre på att skriva genom att skriva oftare än annars? Vi får se. 

Tiden är knapp och annat riskerar att bli lidande. Kommer jag till exempel att hinna med mina flöden på sociala medier så som jag vill? Kommer jag att läsa färre blogginlägg än i vanliga fall? Trots att det tänkta syftet borde vara att jag läser fler? 

Familj, jobb eller träning tänker jag bara inte låta bli lidande. Det är en utmaning att få tiden att räcka redan i vanliga fall. Jag pendlar med tåg och det är oftast då jag skriver. Under #blogg100 kommer en än högre andel av min pendlingstid till att skriva blogginlägg. Annars går ekvationen inte ihop.
Däremot hoppas jag så klart på att hitta gemenskap bland andra bloggare som deltar i utmaningen. 

Och jag tänker verkligen göra ett försök att få till 100 intressanta inlägg på 100 dagar. Det är en utmaning jag bara inte kan låta bli att ge mig in på.

Leder trappan uppåt eller nedåt? Det sitter i betraktarens öga. Och det beror på vad du väljer att använda den till. Fotot ovan är från Rådhus Skåne i Kristianstad.

7 kommentarer på “#Blogg100 riskerar att motverka sitt syfte

  1. Skriver man för sitt eget nöjes skull eller för att få bekräftelse från andra … är frågor att ställa sig själv inför utmaningen.
    Själv tycker jag att nöjet att skapa är överordnat – därefter kommer medlen – skrivandet, samhällsengagemang, utmaningar, poesi, foton, bilder, …. mm Jag har bloggar för olika områden men i Blogg100 använder jag den ”politiska”/samhällsengagemanget.
    Lycka till! ….. och glöm inte ha kul under tiden :)

  2. Jag skriver i stort sett var dag i min blogg, ibland kan det bli mindre kvalitet, då de kan vara svårt att beskriva saker. Men vissa dagar har jag mycket kreativitet inom mig och då kan det bli flera inlägg, som jag sedan lägger på kö till dagar, då jag har mindre att skriva om.

    Vad som oftast blir med blogg100 är att jag sällen hinner kolla igenom alla deltagarnas bloggar. 500 bloggar på 100 dagar, blir fem per dag…

  3. Det handlar om att få rutin. Min blogg Sven Tycker handlar mycket enkelt om att skriva om vad jag tycker. Det vanligaste problemet är att begränsa mig. Men jag har snart bloggat dagligen i 19 år. De flesta dagar mer än ett inlägg, eller ska vi kalla det mer än ett ämne. Men det har blivit till en ful ovana att det måste skrivas varje dag. Jag måste……
    Allt, sedan början, finns på http://www.swl.nu/tycker/. Men det är uppbyggt så länge sedan att det är tveksamt om det kan kallas ”blogg” i dagens tankevärd. Men sedan ett antal år lägger jag också ut det hela på https://sventycker.wordpress.com där de olika ämnena är uppdelade som separata blogginlägg och det är möjligt att lämna kommentarer.

    Även om det blivit en ful ovana och ”tvång” så vill jag inte för allt i världen sluta. Jag är både läsoman och bloggoman.

  4. Hmmm… jag vet inte? Man måste väl känna att man vill blogga och har något att skriva om? Jag vet inte… Jag har bloggat nästan varje dag sedan 2009. Bloggandet är min avkoppling och mitt nöje på kvällen. Jag hoppar över om jag är sjuk eller nånting händer så jag absolut inte hinner, men inte annars. Men det är ju frivilligt, inte för att jag känner att jag ”måste”. Men om utmaningen är bra för andra har jag iofs inget att invända.

  5. Hmm. Det är kanske bra för dig att känna att du klarar av utmaningen när du har hoppat av tidigare. Kanske stämmer det för bloggar som har legat och vilat att de kommer igång och får fart igen. Du är ju en van skribent fotograf så du behöver nog inte ”övning ger träning” (som någon skriver), men det kan kanske gälla för en del bloggare. Jag har lite svårt för typen ”365” där man ska publicera ett foto per dag och har givna teman, till exempel. Det kan bli väldigt väldigt krystat och konstruerat, men den här typen där det inte finns några krav på innehåll… tja, varför inte. Uppenbarligen känner du dig utmanad, du behöver bevisa för dig själv att du fixar det. Lycka till!

    1. Tack! Det som lätt händer mig är att något annat kommer i vägen som stjäl hela mitt fokus en dag eller två. Förra året var det en återträff med gamla gymnasiekompisar som gjorde att jag helt glömde bort utmaningen en lite för lång stund. :)

Lämna en kommentar